Europees Parlement verwerpt voorstellen Mobiliteitspakket

Door Agnes Jongerius op 4 juli 2018

De nieuwe voorstellen voor het wegvervoer zijn vandaag verworpen door het Europees Parlement. Het zogenoemde Mobiliteitspakket kreeg geen meerderheid. Agnes Jongerius is blij met de uitkomst: “Als we niet samen met de vakbonden hadden ingegrepen zou het wegvervoer compleet zijn geliberaliseerd. Werkweken kunnen niet onmenselijk lang worden opgerekt. We kunnen niet toestaan dat er eerste- en tweedeklas chauffeurs rondrijden in Europa. We kunnen niet toekijken als de oneerlijke concurrentie voor eerlijke bedrijven toeneemt.”

In het Mobiliteitspakket zaten plannen om buitenlandse chauffeurs te laten werken onder het cao-loon, om slapen in de cabine van de vrachtwagen in het weekend toe te staan en om chauffeurs lange weken achtereen te laten werken. Die zijn nu van tafel. De PvdA roept nu de Europese Commissie op om hun verantwoordelijkheid voor de chauffeurs te nemen. “Dat betekent dat ze moeten komen met sociale voorstellen en betere regels voor het handhaven van bestaande sociale wetgeving. Er moet een einde gemaakt worden aan het Wilde Westen langs onze wegen, om te voorkomen dat chauffeurs wekenlang in hun truck moeten bivakkeren,” stelt Jongerius.

“Alle werknemers verdienen gelijk loon voor gelijk werk, dus waarom vrachtwagen- en buschauffeurs niet? Chauffeurs mogen niet door de mangel van winstbejag en concurrentie-mania worden gehaald. Eerlijke lonen, voldoende rust en fatsoenlijke werkomstandigheden moeten geregeld worden voor de chauffeurs die onze goederen transporteren en die ons van A naar B brengen. Zij kunnen rekenen op onze steun,” stelt Jongerius.

Agnes Jongerius

Agnes is delegatieleider van de PvdA in het Europees Parlement. Als Europarlementariër houdt Agnes zich met name bezig met de onderwerpen Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Arbeidsomstandigheden en Handel. Agnes speelde in haar vorige periode als Europarlementariër een belangrijke rol in het bewerkstelligen van de detacheringsrichtlijn. In deze richtlijn werd vastgelegd dat gelijk loon tegenover gelijk werk

Meer over Agnes Jongerius