PvdA Europees Parlement: Wij staan vierkant achter Oekraïne

24 februari 2022

Vanochtend vroeg is het Russische leger wreed het hart van Europa binnengevallen. Daarmee vermorzelt Poetin de Oekraïense vredesbestanden, Europa’s veiligheid en de wereldwijde rechtsorde. De Partij van de Arbeid in het Europees Parlement veroordeelt deze lafhartige daad in de scherpst mogelijke bewoordingen. De menselijke tol van Poetins imperialistische oorlog zal vreselijk zijn.

Wij staan vierkant achter Oekraïne. Oekraïne is deel van onze familie van democratische en vrije landen. Jarenlang heeft het dappere Oekraïense volk hiervoor gestreden. Het is ondubbelzinnig de Europese weg ingeslagen. Poetin maakt een gigantische fout door hen te onderschatten. Het Oekraïense volk zal moedig blijven strijden voor de verworven vrijheid en zelfbeschikking.

Ruslands oorlog tegen Oekraïne is een oorlog tegen ons allen. En wij moeten er alles aan doen om Oekraïne te blijven steunen. In volledige eensgezindheid. Nederland moet daarom, binnen de EU en met onze Britse en Noord-Amerikaanse bondgenoten, het hele Russische regime hard raken. Met de zwaarst mogelijke persoonlijke, politieke en economische sancties. Dat betekent: Rusland afsluiten van internationaal betalingssysteem SWIFT, een volledig handelsembargo, bancaire sancties, brede sancties op de bezittingen van oligarchen en het regime. Alles ligt nu op tafel. Geen uitzonderingen. Geen excuses. En al deze sancties moeten ook worden opgelegd aan Loekasjenka’s regime in Belarus, dat deze oorlog volledig heeft gefaciliteerd.

Vandaag helpen sancties Oekraïne echter niet zich te verdedigen tegen Ruslands waanzinnige oorlog. Wij roepen Nederland, EU-lidstaten en NAVO-bondgenoten er daarom toe op Oekraïne alle nodige defensieve, politieke en economische hulp te blijven bieden. Onze NAVO-verdediging moet direct worden versterkt. Ook moet het Oekraïense volk alle mogelijke humanitaire hulp worden gegeven. Voor allen die Poetins geweld ontvluchten moet glashelder zijn: in de EU zijn zij veilig en wij zijn allemaal solidair met de lidstaten die de vluchtelingen als eerste opvangen.

Het is oorlog in Europa. Hoe wij vandaag reageren, zal bepalen hoe de toekomst eruitziet. Wij moeten eensgezind en solidair zijn met elkaar en onze bondgenoten en samen het dappere Oekraïense volk steunen in deze donkere tijd. Voor onafhankelijkheid. Voor democratie. En voor vrijheid.

See: “Wij staan vierkant achter Oekraïne”