PvdA: Vlag kan in Hongarije nog niet uit

28 april 2023

De Europese Commissie en Hongarije lijken het eens te zijn over het vrijgeven van miljarden aan EU-subisidies. Gisteren zei verantwoordelijk Eurocommissaris Johannes Hahn dat de twijfels zijn weggenomen, maar volgens PvdA-Europarlementariër Thijs Reuten is het nog niet zover. ‘Eerst zien dan geloven.’

De Europese Commissie blokkeert de uitbetaling van ruim 21 miljard euro aan zogeheten cohesiesubsidies, omdat Hongarije de rechtsstaat zou uithollen. Onder meer is afgesproken dat de Hongaarse raad voor de rechtspraak meer te zeggen krijgt, en rechters moeten makkelijker zaken kunnen doorverwijzen naar het Europees Hof van Justitie.

Reuten heeft zijn twijfels. ‘We hebben vaker gezien, zeker vanuit Hongarije, dat men hard op de trom slaat over een deal. Maar dan bleek het uiteindelijk toch anders te liggen. Eerst zien dan geloven.’

Hij wil eerst in detail zien wat er is afgesproken en of de hervormingen controleerbaar zijn. ‘We moeten alert zijn. Vorige week is bijvoorbeeld een wet aangenomen die leraren verbiedt te gaan staken. Dat zijn zaken die niet passen binnen de Europese Unie.’

“We hebben vaker gezien, zeker vanuit Hongarije, dat men hard op de trom slaat over een deal. Maar dan bleek het uiteindelijk toch anders te liggen.”

– Thijs Reuten, Europarlementariër PvdA

Vlag nog niet uit
Wat Reuten betreft moet eerst worden onderzocht of de hervormingen ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. ‘Als het goed zit, dan heb ik er ook geen moeite mee. Maar dat moet wel controleerbaar zijn’, zegt Reuten. ‘Als we het geld vrijgeven dan moeten we er ook voor zorgen dat het goed wordt besteed en niet wegvloeit naar bedrijven of naar connecties van premier Orban.’

De Europese Commissie gaat nu het pakket aan maatregelen van Hongarije beoordelen, vervolgens zal het Europees Parlement er ook nog iets over zeggen. En dan moet de Commissie de maatregelen nog definitief goedkeuren om het geld vrij te geven. ‘In Hongarije hangen ze de vlag al uit maar zo ver is het nog niet’, zegt Reuten.

Inflatie
Hongarije heeft het geld uit Europa hard nodig, zegt Reuten. ‘Het gaat daar echt niet goed, de inflatie is met 25 procent veel hoger dan in Nederland en in de rest van de Europese Unie. ‘De economie draait niet goed, het is eigenlijk ook bittere noodzaak voor Hongarije om aan te passen.’

Bron: BNR Nieuwsradio