SheDecides wint Machiavelliprijs

11 januari 2018

Lilianne Ploumen krijgt de Machiavelliprijs 2017 voor SheDecides!

De jury prijst Lilianne Ploumen, als initiatiefnemer, omdat SheDecides in een recordtempo bijna 400 miljoen euro bij elkaar heeft gebracht. “SheDecides is in alle opzichten een verschijnsel van deze tijd”, zo schrijft de jury in haar rapport.

“Nog nooit is de internationale bijval voor een Nederlands initiatief zo snel zo groot geweest”, aldus de jury.

Met het initiatief SheDecides worden meisjes en vrouwen wereldwijd in staat gesteld om zelf te kiezen of, van wie en wanneer ze een kind willen. Lilianne Ploumen lanceerde het fonds afgelopen jaar in haar tijd als minister van Internationale Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Aanleiding was de dikke vette streep die president Trump haalde door bijdrages aan de strijd voor veilige abortussen wereldwijd.

“Met haar zelfbewuste vastbeslotenheid is zij een wonder van communicatie. Zij hield de ogen op de bal om te voorkomen dat vrouwen en meisjes in ontwikkelingslanden op achterstand zouden worden gezet.”

De Machiavelliprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd op het gebied van publieke communicatie. Marja Wagenaar, voorzitter van de stichting Machiavelli, zal de prijs op 14 februari aanstaande uitreiken in Perscentrum Nieuwspoort (Den Haag).

In 2000 en 1992 kregen PvdA’ers Jeltje van Nieuwenhoven en Ed van Thijn de Machiavelliprijs. Van Nieuwenhoven ontving de prijs als bekroning van haar Tweede Kamervoorzitterschap. Van Thijn voor zijn verdienste als betrokken burgemeester van Amsterdam. Eberhard van der Laan won in 2013 de prijs omdat hij “een toonbeeld is van helderheid en duidelijkheid in een bestuurlijke wereld waarin menigeen vlucht in verhullend taalgebruik.”

Uiteraard is nog altijd iedereen welkom om mee te doen aan SheDecides. ↓