‘Rusland is staatssponsor van terrorisme’

22 november 2022

Auteur: Matthijs Meerman

De leden van het Europees Parlement buigen zich vandaag over het vraagstuk of de Russische regering er terroristische activiteiten op nahoudt. Een ‘sterk politiek signaal’, denkt PvdA-Europarlementariër Thijs Reuten.

De Europarlementariër zegt er wel bij dat we dit los moeten zien van alle andere initiatieven die er zijn om Poetin en zijn regering voor de rechter te slepen. ‘Er zijn onderzoeken van het Internationaal Strafhof en er is een speciaal tribunaal . Het is de bedoeling dat ze daar berecht worden,’ vertelt hij.

‘Hoe krachtiger we Oekraïne blijven steunen, hoe groter de kans dat de hoogste bazen van Rusland zich zullen moeten verantwoorden,’ zegt Reuten. ‘De illusie dat Rusland binnen de grenzen van het internationaal recht wil opereren is er niet meer, en dat is een belangrijk kenmerk van terroristische activiteiten.’

Staatssponsor

Rusland is volgens Reuten een staatssponsor van terrorisme. Dat houdt in dat de Russische regering en het leger zich schuldig maken aan terroristische praktijken. ‘Daarmee zeggen we dus niet dat Rusland een terroristische staat is,’ legt hij uit.

Volgens de Europarlementariër voldoen de Russische regering en het leger aan de kenmerken van terrorisme. ‘Bijvoorbeeld omdat ze opzettelijk civiele infrastructuur aanvallen, waardoor miljoenen Oekraïners zonder energie of water zitten. Dat is ook een manier om angst te zaaien, en uiteindelijk is dat het doel van terrorisme.’

Huurlingen

Niet alleen het staatsleger maar ook de Russische huurlingen vallen onder deze definitie. De Wagner-groep wordt bijvoorbeeld nadrukkelijk genoemd in de resolutie van het Europees Parlement. ‘Die maken zich schuldig aan praktijken als martelingen en wreedheden, en niet alleen in Oekraïne, maar ook in Afrika’ aldus Reuten.

Bron: BNR

Lees ook: “Oekraïense bevolking krijgt belangrijke mensenrechtenprijs van Europese Unie”