Reactie PvdA op de vergeldingsaanval op Syrië

Door Lilianne Ploumen op 14 april 2018

Het lijden van de bevolking van Syrië is afschuwelijk. De waarschijnlijke gifgasaanval op onschuldige burgers in Douma vormt een nieuw dieptepunt in deze uitzichtloze oorlog.

De vergeldingsaanval van de VS, het VK en Frankrijk stelt ons voor een dilemma. Feiten konden immers nog niet worden vastgesteld, omdat onafhankelijk onderzoek wordt belemmerd. Wat de PvdA betreft is er echter nooit een rechtvaardiging voor het gebruik van chemische wapens en daarom veroordelen wij niet deze proportionele aanval tegen strategische doelen in Syrië.

Het is nu vooral van belang dat verdere escalatie wordt voorkomen en betrokken partijen eindelijk weer plaatsnemen aan de onderhandelingstafel. Wij vragen het kabinet zich in te blijven zetten voor een politieke oplossing, ook in de VN Veiligheidsraad.

Lilianne Ploumen

“Je bent niet meer, maar zeker niet minder dan een ander” hield mijn moeder me voor. Een goede raad voor de dochter van de melkboer en opgroeit in het standenbewuste Maastricht. Goed je best doen op school was de opdracht die ik van thuis meekreeg – want dat was onze weg naar een goede baan.

Meer over Lilianne Ploumen