Progressieven komen bijeen in Montreal

20 september 2023

Beste partijgenoten,

“One of the traits that we need to better value is a sense of curiosity, because the loss of curiosity means that we’re no longer interested in another person’s perspective.”

Dit was de boodschap van oud-premier van Nieuw-Zeeland Jacinda Ardern in Montreal afgelopen weekend. Op uitnodiging van Justin Trudeau kwamen progressieve leiders bijeen om gedeelde uitdagingen te bespreken. Samen met Frans Timmermans en Kati Piri mocht ik onze partij vertegenwoordigen op deze top.

Wat opviel is dat thema’s die bij ons relevant zijn in de campagne ook in andere landen dominant zijn: hoe zorgen we ervoor dat mensen met de gestegen prijzen rond kunnen komen? Hoe houden we de aarde leefbaar? En hoe vergroten we het vertrouwen dat mensen in progressieven hebben om tot oplossingen te komen?

Ties Huis op Instagram : “- “Uhh…can I please take a selfie with you?” – “Yes of course!!!” Op de foto met Jacinda Ardern 🤩”

Deze vragen bespraken we en marge de conferentie met verschillende leiders: van Jonas Gahr Støre (premier van Noorwegen), David Miliband (hoofd van de International Rescue Committee), Sanna Marin (oud-premier Finland) tot aan Magdalena Andersson (oud-premier en huidig partijleider van de Zweedse sociaaldemocraten), Keir Starmer (leider van Labour in Engeland) en Mark Carney (VN-gezant voor klimaat).

En uiteraard hield Frans voor een volle zaal een vlammend betoog over zijn ‘Green Deal’ en klimaatrechtvaardigheid. Wil je de speech van Frans terugkijken? Klik dan op deze link.

Tijdens dit weekend werd eens te meer duidelijk dat we een politiek leider hebben die zich thuis voelt op het internationale toneel en die moeiteloos verbanden legt tussen lokale en wereldwijde problematiek. In de wereld van vandaag – waar buitenland steeds meer binnenland wordt – is dit waardevoller dan ooit.

En tot slot: hoe het was om Jacinda Ardern te ontmoeten? In één woord: fantastisch! De vrouw die in de nasleep van de schietpartij in een moskee in Christchurch en tijdens de coronacrisis met empathie haar landgenoten door de crises hielp. Een ontmoeting die ik nooit zal vergeten.

Ik houd jullie op de hoogte en veel succes met de campagne!

Hartelijke groet,

Ties