Onze kandidaat voor Europa: Frans Timmermans

10 oktober 2018

Met veel trots mag ik je mededelen dat  Frans Timmermans namens onze partij de Europese lijsttrekker wil zijn voor de Europese Verkiezingen van mei 2019. Het bestuur van de PvdA steunt zijn kandidatuur van harte.

Tegelijkertijd is Frans kandidaat om namens de sociaaldemocratische partijen in Europa de volgende President voor de Europese Commissie te worden! Het is geweldig om te zien dat veel Europese zusterpartijen Frans steunen als kandidaat voor het voorzitterschap van de Europese Commissie.

Tijdens zijn loopbaan heeft Frans bewezen de waarden van de sociaaldemocratie altijd voorop te stellen.  Of hij nu Tweede Kamerlid, Staatssecretaris, Minister van Buitenlandse Zaken of vicepresident van de Europese Commissie was,  zijn uitgangspunten bleven gelijk: strijden vóór gelijkwaardigheid tussen mensen, tegen sociaal onrecht en vóór de principes van de rechtsstaat.

Onlangs heb ik hier nog een mooi staaltje van gezien toen Frans de Hongaarse premier Viktor Orbán aansprak op zijn steeds repressievere koers en in het Europees Parlement een gloedvol betoog hield voor de waarden van vrijheid en democratie. Maar ook op het gebied van gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, duurzaamheid en sociale gelijkheid heeft hij als eerste vicepresident van de Europese Commissie een echt verschil kunnen maken voor de mensen in Europa.

Ook op het gebied van gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, duurzaamheid en sociale gelijkheid heeft hij als eerste vicepresident van de Europese Commissie een echt verschil kunnen maken voor de mensen in Europa.

Vandaag, in zijn thuisstad Heerlen kondigt hij aan aanvoerder te willen zijn van onze Europese lijst.

Ook wil ik van de gelegenheid gebruik maken Paul Tang te bedanken. Hij maakte een groots gebaar door zich terug te trekken als kandidaat-lijsttrekker, maar is wel opnieuw beschikbaar voor onze partij in het Europees Parlement. Daar streed hij eerder voor een eerlijke winstbelasting, begon hij de datavakbond en was hij niet aflatend in zijn pogingen om de financiële sector dienstbaarder te maken aan mens en milieu.  Niet voor niets dat ik blij ben dat hij weer beschikbaar is voor onze  Europese lijst. Ik dank ook Pauls campagneteam dat zich de afgelopen maanden het vuur uit de sloffen heeft gelopen.

Al met al een dag die mij als partijvoorzitter trots stemt en veel vertrouwen geeft in een mooi verkiezingsresultaat in mei volgend jaar. Ik hoop jullie te zien op ons congres in januari waar we Frans zijn kandidatuur kunnen bekrachtigen.

Lees hier de motivatie van Frans Timmermans >

Nelleke Vedelaar