Eerbetoon aan Max van der Stoel

Door Frans Timmermans op 15 februari 2018

Vice-voorzitter van de Europese commissie, voormalig PvdA-minister, Frans Timmermans schoof onlangs aan bij Jinek. Aanleiding voor zijn tv-optreden was de publicatie van het boek ‘de stille diplomaat; van Anet Bleich, een biografie over Max van der Stoel. Het eerste exemplaar van Bleichs boek, die eerder al een biografie schreef over Joop den Uyl, werd door Frans Timmermans in ontvangst genomen, een gebeurtenis die Timmermans zichtbaar roerde omdat hij van der Stoel als zijn mentor zag.

Over Max van der Stoel zei Timmermans dat: ‘’Zijn grote kracht was dat hij zijn grote idealisme wist te combineren met een heel pragmatische instelling, hij kreeg dingen voor elkaar. Door hem zijn de mensenrechten in een aantal landen écht verbeterd, door hem heb je ook politieke omwentelingen gekregen in landen. Er zijn niet veel diplomaten die dat op hun conto kunnen schrijven. ’’

‘’Zijn grote kracht was dat hij zijn grote idealisme wist te combineren met een heel pragmatische instelling. Hij kreeg dingen voor elkaar”

Max van der Stoel, die overleed in 2011, wordt door velen gezien als één van de meest vooraanstaande ministers van Buitenlandse Zaken die ooit ten dienste hebben gestaan van Nederland. Zijn carrière in de PvdA begon echter bij de Wiardi Beckman Stichting (WBS), het wetenschappelijke bureau van de Partij van de Arbeid.

In Nederland diende hij achtereenvolgens als lid van de Eerste kamer, lid van de Tweede kamer, staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, lid van het Europees parlement en later  als minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet van Joop den Uyl. Later werd hij de hoge commissaris inzake nationale minderheden bij de OVSE, waarvan het kantoor in Den Haag gevestigd is.  Max van der Stoel was verder Internationaal Secretaris voor de Partij van de Arbeid.

Hij maakte furore in Nederland door zijn onaflatende steun aan mensenrechtenbewegingen. Max van der Stoel’s faam stopt echter niet bij de grens: vorig jaar werd er in de Tsjechische hoofdstad Praag nog een standbeeld onthuld ten ere van hem. Als minister van Buitenlandse Zaken ondersteunde hij de Tsjechische beweging Charta 77 van Vaclav Havel die streed voor mensenrechten in Tsjechië, dat toen nog altijd een communistische staat was. Eerder al had hij zich hard gemaakt voor een verbetering van de mensenrechtensituatie in het toen nog totalitaire Griekenland.

Het interview is hier terug te zien:  https://evajinek.kro-ncrv.nl/fragmenten/frans-timmermans-over-biografie-max-van-der-stoel

Frans Timmermans

Tot augustus 2023 was Frans Eurocommissaris, in deze functie was hij verantwoordelijk voor de Green Deal en lukte het hem om genoeg steun te krijgen voor de natuurherstelwet. In augustus 2023 besloot Frans om lijsttrekker te worden voor de eerste gezamenlijke lijst van GroenLinks-PvdA. Hij wil zich als fractievoorzitter in de Tweede Kamer inzetten voor

Meer over Frans Timmermans