Asscher: Brexit is een duur Europees lesje

29 januari 2020

De Europese Unie moet zich de les van de Brexit aantrekken. Dat zegt PvdA-leider Lodewijk Asscher tegen BNR. Asscher is één van de drie Brexit-rapporteurs van de Tweede Kamer. Volgens hem moet in een post-Brexit Europese Unie de belofte centraal staan dat het leven van gewone mensen verbetert door Europese samenwerking.

Belofte maakt schuld

Vandaag stemt het Europees Parlement over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Aanstaande vrijdag vindt de Brexit dan daadwerkelijk plaats. Daarna beginnen de onderhandelingen over een handelsakkoord. Het zijn geen vrolijke dagen volgens Asscher: ‘Ik ben bezorgd wat het gaat betekenen, in de eerste plaats voor de mensen daar’. Volgens Asscher is de Britten veel beloofd, maar is hij bang dat ze economisch veel pijn zullen lijden.

Hand in eigen boezem

Asscher vindt dat Europese politici niet alleen moeten denken dat de Britten een blunder hebben gemaakt, maar ook de hand in eigen boezem moeten steken. ‘Voor mij is de les dat de manier waarop de EU als belofte zich heeft ontwikkeld voor heel veel mensen teleurstellend is geweest. De belofte was vooruitgang, ik denk dat mensen het gevoel hebben dat ze de controle kwijt raakten’, zegt Asscher tegen politiek verslaggever Laurens Boven.

Andere dure les: Arbeidsmigratie

Asscher vindt dat er andere doelstellingen moeten worden geformuleerd voor hoe Europa zich verder ontwikkelt. Lessen uit het verleden kunnen daarbij goed van pas komen. Hij noemt arbeidsmigratie een groot goed, maar de keerzijde ervan is dat bedrijven het misbruikt hebben om de kosten van arbeid verder te drukken. ‘Er is naïef omgegaan met arbeidsmigratie’. ‘Dat heeft een ontwrichtende werking gehad. Verbied werkgevers om misbruik te maken van dat systeem’.

Bron: bnr.nl