Uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs: ‘Er is een laat maar waaien-beleid’

26 april 2023

Vrachtwagenchauffeurs worden niet altijd goed behandeld. Ze krijgen bijvoorbeeld niet of weinig uitbetaald of ze maken te lange ritten zonder pauzes. Om dit aan te pakken, heeft de Europese Unie nieuwe regels ingesteld om de rechten van vrachtwagenchauffeurs beter te waarborgen. Maar Nederland heeft dat nog steeds niet doorgevoerd. Daarom moet Nederland nu voor het Europese Hof verschijnen. “De regels hadden allang ingevoerd moeten worden”, aldus PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius in De Nieuws BV.

Afgelopen tijd waren er stakingen omdat vrachtwagenchauffeurs van IKEA al tijden niet uitbetaald zijn of worden ze als ‘stagiair’ gelabeld waardoor ze maar 50 euro per maand verdienen. Dit is helaas geen uitzondering. “Er zijn enorme misstanden met chauffeurs die uit Roemenië, Bulgarije of Polen komen. Het is de hoogste tijd om de boel op te ruimen, want het deugt niet”, zegt PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius.

Gelijk loon voor gelijk werk
Om de rechten van vrachtwagenchauffeurs beter te beschermen, heeft de Europese Unie nieuwe regels opgesteld. “Die regels hebben als hoofdpunt: gelijke loon voor gelijk werk. Als jij in Nederland rondrijdt, moet je de Nederlandse CAO krijgen of in België de Belgische CAO”, legt Jongerius uit.

Nu is het voor vrachtwagenchauffeurs soms ingewikkeld, omdat ze voor hun werk ook de grens over moeten. “Dus er zijn afspraken gemaakt onder welke CAO je valt. Als je uit Roemenië komt, en je komt alleen even iets afleveren Rotterdam en gaat dan weer terug, dan val je onder Roemeense CAO”, zegt de PvdA-Europarlementariër.

“De regels hadden allang ingevoerd moeten worden. Vorig jaar had het al voor elkaar moeten zijn.”

Postbus in Boekarest
Daar wordt misbruik van gemaakt. Jongerius: “We hebben heel veel Nederlandse bedrijven die een postbus in Boekarest hebben. Zij zeggen dat het Roemeense chauffeurs zijn, maar die chauffeurs rijden alleen rondom de Rotterdamse haven.” Kortom, die zouden onder de Nederlandse CAO moeten vallen.

“Je bent een groot transportland en je vertikt het op tijd de regels door te voeren, dat deugt niet.”

Uitbuiting
En dat moet wel gecontroleerd worden. “De FNV is rechtszaken aan het voeren tegen de inspectie”, gaat Jongerius verder, “omdat zelfs als zij de bewijzen van de misstanden aandragen, er niet opgetreden wordt.” Het maakt de Europarlementariër kwaad: “Er is een laat maar waaien-beleid als het gaat om de uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs.”

Dat Nederland de Europese regels nog steeds niet heeft doorgevoerd, vindt Jongerius ook een bewijs van dat laat maar waaien-beleid: “De regels hadden allang ingevoerd moeten worden. Vorig jaar had het al voor elkaar moeten zijn.” Ze vindt het dan ook terecht dat de Europese Commissie Nederland op de vingers tikt. “Je bent een groot transportland en je vertikt het op tijd de regels door te voeren, dat deugt niet.”

Inmiddels zijn de nieuwe Europese regels behandeld door de Eerste en Tweede Kamer, dus er zit eindelijk wat schot in de zaak. Jongerius: “Nederland is te laat begonnen, te laat klaar. En ik weet niet hoe streng het Europese Hof gaat zijn, maar laat het een signaal zijn dat Nederland actief moet optreden tegen misstanden in het wegvervoer.”

Wel goed geregeld in België
In andere landen worden de misstanden tegenover vrachtwagenchauffeurs veel harder aangepakt. Jongerius noemt België als voorbeeld: “België heeft het veel beter voor elkaar. Zij gaan het zelfs strafrechtelijk aanpakken omdat ze het als mensenhandel zien. Nederland doet niks.” Kortom, het kan dus wel.

“Ik weet niet hoe streng het Europese Hof gaat zijn, maar laat het een signaal zijn dat Nederland actief moet optreden tegen misstanden in het wegvervoer.”

Bron: NPO Radio 1