Op naar een sociaal en groen Europa

6 juli 2023

Beste partijgenoten,

44-44. De stemming staakt. De natuurherstelwet van onze Frans Timmermans – die broodnodig is om de biodiversiteit in Europa te verbeteren – heeft nét genoeg steun gekregen.

De spanning omtrent de natuurherstelwet toont het belang aan van de Europese verkiezingen in juni 2024. De Christendemocraten van de Europese Volkspartij (EVP) – de grootste fractie in het Europees Parlement – hebben niet alleen de aanval geopend op de Green Deal, maar slaan in Europa ook steeds vaker de handen ineen met extreemrechtse partijen.

In korte tijd hebben landen als Zweden en Finland hierdoor een ruk naar rechts gemaakt. Hetzelfde dreigt nu in Spanje, waar de christelijk-conservatieve partij Partido Popular na de verkiezingen van 23 juli heeft aangegeven met het radicaal-rechtse VOX te willen samenwerken. Gelukkig is de strijd nog niet gestreden en stijgt de sociaaldemocratische premier Pedro Sánchez in de peilingen.

Ook voor onze partij staat er veel op het spel. Voor het eerst gaan we bij de Europese verkiezingen campagne voeren met GroenLinks. Met een gezamenlijk manifest gaan we het land in om de kiezer te overtuigen. En voor een goed resultaat hebben we iedereen nodig:

• Heb je passie voor Europa en alles in huis om voor onze partij het verschil te maken in het Europees Parlement? Meld je aan als kandidaat.
  • Wil je input leveren voor het verkiezingsprogramma? Kom dan op 8 september van 16.00 tot 18.00 naar ‘Programma Europa: Praat Mee’. Locatie wordt nog bekend gemaakt, maar schrijf je hier alvast in.
  • Of wil jij juist meer leren over de EU, een politieke netwerk opbouwen en je campagneskills trainen? Word dan een van de Europeanen.

Van een politiek café over de aardbeving in Turkije en Syrië, een ledengesprek buitenland met GroenLinks tot aan een bezoek aan de SPD in Berlijn, de afgelopen maanden heb ik met veel plezier gewerkt om ons internationale profiel nog steviger neer te zetten. Hier gaan we na het zomerreces onverminderd mee door. Wil je op de hoogte blijven? Volg dan de kanalen op sociale media: @pvda_internationaal op Instagram, @PvdA_int op Twitter en @PvdA-internationaal op LinkedIn.

Volgende week vindt in Straatsburg de allesbeslissende stemming plaats over de natuurherstelwet. Laten we hopen op een goede uitkomst. En voordat we in het komende politieke jaar met z’n allen verder aan de slag gaan voor een sociaal en groen Europa, wil ik jullie een fantastische zomer toewensen. Geniet ervan!

Hartelijke groet,

Ties Huis in ’t Veld