Paul Tang: Europese Centrale Bank moet groener investeren

Door Paul Tang op 6 april 2018

”Als we de klimaatafspraken van Parijs serieus nemen, moet de financiële sector investeringen in fossiele brandstoffen afbouwen”

Paul Tang: “De Europese Centrale Bank moet laten zien dat de massale opkoop van bedrijfsobligaties in lijn is met klimaatafspraken. Een recente studie laat zien dat er veel geld in vervuilende bedrijven belandt, terwijl de ECB juist een voorbeeldrol moet vervullen. Als we de klimaatafspraken van Parijs serieus nemen, moet de financiële sector investeringen in fossiele brandstoffen afbouwen. Daarom vroeg ik Mario Draghi om opheldering.”

Mario Draghi, voorzitter van de ECB, wordt op het matje geroepen door Paul Tang en twee van zijn sociaaldemocratische collega’s. In een brief vragen zij de voorzitter van de bank om opheldering over de klimaatinzet van de ECB en diens investeringen. Tot nu toe weigert de ECB informatie over de klimaatbestendigheid van zijn opkoopprogramma vrij te geven.

De drie Europarlementariërs wijzen Draghi erop dat ook de ECB deel uitmaakt van het klimaatakkoord dat in Parijs werd gesloten en dus bij zou moeten dragen aan een duurzamere economie.

”geld moet werken in dienst van een schonere en eerlijkere samenleving”

Paul Tang wees al eerder op het belang van verduurzaming van de financiële sector: “Er ligt een grote opdracht voor ons: geld moet werken in dienst van een schonere en eerlijkere samenleving. Financiële instellingen hebben nog steeds miljarden euro´s uitstaan in grijze sectoren, zoals fossiele energie, terwijl er miljarden nodig zijn om onze infrastructuur te verduurzamen.

Paul Tang

Paul Tang is in juli 2019 aan zijn tweede termijn als Europarlementariër begonnen. Paul zet zich al jaren in voor de PvdA op het terrein van Economische en Monetaire Zaken. In 2006 kandideerde Paul zich als Tweede Kamerlid en werd financieel woordvoerder tijdens het Kabinet Balkenende IV. Als Tweede Kamerlid zag Paul hoe Nederland werd

Meer over Paul Tang