Kati Piri: we riskeren onze geloofwaardigheid en steun van de Turkse bevolking als wij niet opstaan voor hun rechten

7 februari 2018

Europarlementariër voor de PvdA Kati Piri sprak vandaag in Straatsburg leden van het Europees parlement toe. In Straatsburg besprak zij de zorgwekkende situatie in Turkije. Zij richtte zich in eerste instantie direct op de dissidenten Osman Kavala, Ahmet Sic en Selatthin Demirtas die op dit moment vastzitten in Turkije wegens beschuldigingen van steun aan de mislukte machtsovername.

Piri, die voor het Europees parlement rapporteur is inzake Turkije zei over Kavala, Sic & Demirtas:

”Op een moment dat Turkije door een moeilijke periode gaat, heeft het mensen als jullie nodig om op te staan voor de mensen rechten”

Ook noemde Piri de arrestatie van de drie mannen ”gepolitiseerd en arbitrair”. Verder deed ze een oproep aan Turkije om een einde te maken aan de grootschalige gevangenneming die in Turkije sinds de mislukte coup schering en inslag is. Bekijk de speech van Kati Piri hieronder: