Het Europees parlement gaat in discussie over een ambitieuzere digitale belasting, met een hoger tarief van 5%, en een bredere strekking, waardoor ook Tech-giganten als Amazon worden inbegrepen.
“Het is goed dat de digitale belasting aandacht vestigt op de opvallende verstoring van de markt en de groeiende ongelijkheid tussen enerzijds arbeiders en kleine bedrijfjes en anderzijds de grote multinationals. Het tijdelijke karakter van de maatregel zou Europa niet moeten weerhouden om deze problemen aan te pakken. De verhoging van het belastingtarief van 3% tot 5% is efficiënt en rechtvaardig, net als zorgen dat ook Tech-giganten als Amazon en Netflix onder het belastingstelsel vallen” dat zegt MEP Paul Tang die het rapport over digitale belasting heeft opgesteld voor het parlement.
In het conceptrapport wordt voorgesteld om de tarieven van de digitale belasting te verhogen van 3% naar 5% van de digitale winst van grote multinationals. Hiermee wordt rekening gehouden met de grote winstmarges die grote Tech bedrijven als Google en Facebook vaak halen. Het tarief weerspiegelt ook een impliciete winstbelasting van 20%, gelijk aan een gemiddelde 20,9% vennootschapsbelasting die traditionele bedrijven betalen. Hiernaast wordt er binnen het voorstel ook voor gezorgd dat de inkomsten van e-commerce en op het aanbod van digitale content worden belast. Hiermee omvat de belasting ook bedrijven als Amazon en Netflix.
“Het is onnodig dat Amazon en Netflix worden ontzien van de digitale belasting. Het klopt dat Amazon nu vrijwel geen belasting betaalt in Europa, en dat terwijl het een van de bedrijven is met de hoogste beurswaarde ter wereld. Wanneer we dit belangrijke deel van de digitale economie uitsluiten, lopen we het risico om marktfalen en mazen in de wet te creëren.”
De ophoging en verbreding van de digitale belasting levert naar verwachting meer dan tien miljard euro aan belasting op. Een verdubbeling van de geschatte opbrengsten van het voorstel van de Commissie. Amazon alleen al zou bijvoorbeeld meer dan een miljard aan digitale belasting moeten betalen over de winst in de lidstaten. Een bedrijf als Netflix zou naar verwachting rond de 125 miljoen aan winstbelasting betalen. (Zie tabel 1 voor de verwachtte opbrengsten van de digitale belasting voor enkele belangrijke digitale bedrijven).
“Een aanzienlijke digitale belasting als kortetermijnmaatregel is dé manier om sceptici te overtuigen van het belang van hervormde vennootschapsbelasting in Europa. De miljarden aan belastingopbrengst kunnen worden gestoken in het publiek belang. Het trekt ook het ongelijke speelveld recht dat momenteel bestaat tussen de digitale multinationals en de fysieke concurrenten.”