Auteur: Jorn Lucas
Na de zware industrie en de Europese luchtvaart moet nu ook de scheepvaart gaan betalen voor de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. De sector is jarenlang ontzien, maar moet er vanaf 2024 ook aan geloven en dat betekent een extra kostenpost van zeven miljard euro voor de sector.
Een significante stap, zegt Pieter Lalkens, journalist bij het FD. ‘Eind 2015 bleef de scheepvaart bij de Parijse klimaatakkoorden buiten schot. Daar is veel kritiek op gekomen en sindsdien is er over gesproken.’ Een aantal landen, met belangrijke scheepvaartindustrie, waren sterk tegen strengere regels. Maar nu zegt de Europese Unie alvast aan de slag te gaan met het belasten van schepen die aanmeren in havens in de Europese Unie. Die belasting geldt ook voor buitenlandse schepen en daarmee ook voor de ferry’s tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU.
PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim, die bij de onderhandelingen betrokken was, spreekt van een ‘heel bijzonder moment’. ‘Ook de maritieme sector moet vergroenen. Het is mooi dat zowel de sector zelf als de milieu-organisaties zijn er blij mee. Een betere lakmoesproef kan je niet hebben.’
Zeeschepen
De belasting geldt alleen voor de grote schepen die ook de wereld bevaren. Binnenvaart en de schepen die naar kleine eilanden varen, zoals de Wadden, vallen er buiten. ‘Vooralsnog valt ook de offshore buiten de regels, maar deze regels zullen wel wereldwijd bekeken worden dus daar kan nog verandering in komen’, zegt Lalkens.
Het gaat om een voorlopig gesloten, onderdeel van een grotere herziening van het Europese systeem voor de handel in CO2-rechten. Die herziening moet nog worden uitonderhandeld. ‘Dat kan nog wel een kink in de kabel worden.’
Miljarden extra kosten
Al met al betekent dit een forse, extra, kostenpost voor de sector. Jasper Faber van onderzoeksinstituut CE Delft zegt in het FD: ‘Tegen de huidige CO2-prijs van 85 euro per ton betekent het besluit een kostenpost van zeven miljard euro voor de scheepvaart.’ In percentages uitgedrukt zullen de kosten voor de scheepvaart volgens hem met tien tot twintig procent stijgen, afhankelijk van de route. De kostenstijging gaat trouwens niet direct volledig in, omdat er een driejarige overgangsfase geldt.
Deze kosten zullen de reders doorberekenen aan hun opdrachtgevers, de bedrijven die spullen laten vervoeren. Wat dit voor de consument betekent, is moeilijk aan te geven, zegt Lalkens.’ Als je een pakketje van honderd euro uit China haalt, zal dat in het vervolg tien cent duurder worden’, zegt Europarlementariër Chahim. ‘Met die tien cent kunnen we genoeg geld bij elkaar verzamelen om de sector te vergroenen. We gaan jaarlijks 1,6 miljard euro beschikbaar stellen hiermee om duurzame brandstoffen te ontwikkelen zodat schepen niet meer op ruwe olie hoeven te varen.’
Bron: BNR