Als PvdA proberen wij waar mogelijk te leren van onze zusterpartijen. Het uitwisselen van best practices is dan ook een belangrijk onderdeel van het internationale werk van de partij. Martijn van Moock, medewerker van ons campagneteam in Den Haag, reisde onlangs af naar Londen om daar van onze Britse collega’s te horen hoe sociale media nóg effectiever ingezet kan worden. Voor deze nieuwsbrief schreef hij onderstaande bijdrage.
Op 9 februari heb ik, samen met ruim 30 andere vertegenwoordigers van partijen aangesloten bij de Partij voor Europese Sociaaldemocraten (PES), een werkbezoek gebracht aan onze Britse zusterpartij in Londen. Campagne werknemers van Labour lichtten daar in verschillende presentaties hun manier van campagne voeren toe.
Bij Labour zijn ze goed geslaagd in het mobiliseren van de leden in de afgelopen jaren, en de cijfer zijn niets minder dan indrukwekkend: liefst 75% van de ruim 500.000 leden heeft zich in de afgelopen 2 jaar actief ingezet voor de partij. Deze ‘supporters’, die online content maken over de verkiezingsthema’s en partijleider Corbyn, helpen om de achterban van Labour te mobiliseren. De content die zij maken wordt gedeeld op sociale media kanalen zoals Instagram.
Hoewel ook politieke partijen in Nederland uiteraard gebruik maken van sociale media om hun potentiële achterban te gebruiken, hebben Britse politieke partijen meer mogelijkheden om sociale media in te zetten. De privacy wetgeving is minder streng in het Verenigd Koninkrijk waardoor zij, anders dan hier, gebruik kunnen maken van zeer specifieke gegevens over (potentiële) stemmers. Deze data wordt vervolgens gebruikt om afdelingen bij de juiste deuren aan te laten bellen en om zeer gericht online te adverteren. Met andere woorden weet men in Groot-Brittannië precies of er achter de voordeur een Labour-stemmer of Conservative woont en of het überhaupt de moeite waard is om de middelen in te zetten deze stemmer over te halen. Dit maakt het in Groot-Brittannië dus mogelijk zeer gericht campagne te voeren. Dit is een groot verschil met Nederland, waar data beter beschermd zijn en waar stemmers zich niet eerst hoeven te registreren.
Echter kunnen wij lering trekken uit de inhoud van de content die Labour gebruikt. Hun campagnes zijn, bijvoorbeeld door de inzet van merchandise, luchtig en positief. Zo weten zij partijleider Corbyn neer te zetten als een aantrekkelijk alternatief voor de vaak als stijf omschreven Theresa May.
Daarnaast is Labour natuurlijk een partij met een zeer lange traditie. Daar zijn zij trots op en dit steken zij niet onder stoelen of banken. Op de sociale media kanalen tonen zij duidelijk deze trots, zie bijvoorbeeld onderstaande filmpje waar zij uitleggen wat zij hebben gedaan voor de stemrecht voor vrouwen.
100 years ago, we took the first step in making sure all women’s voices were heard. We need you to take #TheNextStep with us – share this message now. https://t.co/ehIiHXsYqF pic.twitter.com/cavQYsXu6F
— The Labour Party (@UKLabour) February 11, 2018
Deze positieve en luchtige manier van campagne voeren draagt erbij toe dat dergelijke campagnes ook jongeren bereiken, iets waar Labour in de verkiezingen van 2017 goed in slaagde. Het activisme van de Labour achterban stopt uiteraard niet bij deze online acties, maar wordt ook gebruikt voor het organiseren van ‘offline’ rally’s. Om aandacht te genereren voor deze rally’s wordt content die daar gemaakt wordt uitgebreid gedeeld via sociale media. Op die manier kan Labour een continue stroom van berichten te delen vanuit de partij en krijgt de partij een actieve uitstraling.
Als sociaaldemocratische partijen in Europa kunnen wij veel leren van elkaars manier om campagne te voeren. Dit soort bijeenkomsten draagt niet alleen bij aan de sterke banden van sociaaldemocratische partijen in Europa, maar zorgt er ook voor dat wij onszelf en onze campagnes blijven vernieuwen.