9 juni 2015

Verkiezingen Turkije

Afgelopen zondag waren er verkiezingen in Turkije. De regerende AKP van Erdogan leed hierin een gevoelige nederlaag; de partij verloor haar absolute meerderheid in het parlement en ook werden de plannen van Erdogan om meer macht naar zichzelf toe te trekken gedwarsboomd.

Grote winnaar van de verkiezingen is de pro-Koerdische linke partij HDP die de kiesdrempel met 13% overtuigend passeert. De verkiezingen zijn eerlijk verlopen en met 86% was de opkomst uitzonderlijk hoog.

Marit Maij mocht namens de Raad van Europa de verkiezingen in Turkije waarnemen. Ze observeert in haar verslaggeving dat de verkiezingen goed en eerlijk verlopen zijn, maar dat er nog een lange weg naar open democratie te gaan is: “Verkiezingen zijn het sluitstuk van democratie, maar zij worden helaas maar al te vaak verward met democratie zelf. Turkije beleefde goed gelopen stembusgang, nu nog die open democratie.”

In een radio-interview stelt Kati Piri dat de verkiezingen een overwinning van de democratie zijn. De uitslag geeft aan dat de Turken zelf verandering willen, ze willen een andere politiek dan zoals die de afgelopen jaren is gevoerd. Dit is een duidelijk signaal dat het vredesproces met de Koerden moet doorgaan. Het zijn signalen die het democratische proces in Turkije verder moeten brengen. Ook zijn met name pro-Europese partijen aan de macht gekomen wat de toenadering tussen Turkije en Europa zou kunnen verbeteren.

De Partij van Europese Sociaaldemocraten (PES), de Europese partij waar de PvdA deel van uitmaakt, feliciteert de politieke partijen HDP en CHP met hun historische overwinning. Door het passeren van de 10% drempel hebben ze zich een plaatsje weten te verwerven binnen de politiek van Turkije. Sergei Stanishev, PES President, zegt hierover: “Despite their diversity our two member parties can represent an alternative to a political dominion which lasted for more than a decade and seemed undefeatable. The European progressive family will continue to support the efforts of both CHP and HDP in uniting the country, defending civil and political rights and in promoting a social agenda which can face the current and upcoming challenges.”

Door Michaël Brevet, stagiair Internationaal Secretariaat PvdA