Door op 15 november 2016

Vandaag kunnen weer meer kinderen op de wereld “gewoon kind” zijn

Nog veel te veel kinderen op de wereld gaan niet naar school. Zij moeten werken. Ik wil dat daar een einde aan komt. En met mij zijn er ook bedrijven en organisaties die de strijd aanbinden tegen de uitbuiting van kinderen. Om deze organisaties te ondersteunen is op mijn initiatief vorig jaar het ‘Fonds Bestrijding Kinderarbeid’ ingesteld. En vandaag heb ik geregeld dat er vanaf volgend jaar extra geld naar dit fonds gaat. Tien miljoen euro per jaar. Daarmee kunnen meer kinderen op de wereld gewoon kind zijn.

Kinderen zijn de belangrijkste mensen ter wereld. Maar wij bepalen hoe hun toekomst eruit ziet.

Krijgen zij eerlijke kansen om hun eigen keuzes te maken en hun grootste dromen na te jagen? Die grote dromen heeft elk kind: het worden van brandweerman, ballerina of piloot. Maar ook kleine dromen: een dak boven je hoofd, wat eten en naar school. Voor 168 miljoen kinderen is het maar zeer de vraag of zij in de buurt gaan komen van hun dromen, groot of klein. Zij zijn kindarbeiders. Zij plukken wereldwijd de cacao voor onze chocolade, naaien de knoopjes aan onze kleding en duiken ons goud op uit een vuile rivier. Dergelijk zwaar werkt beperkt zich vaak niet tot de kinderjaren. Het gros van de kinderarbeiders zit gevangen in een vicieuze cirkel met een gigantisch gebrek aan ontwikkeling en kansen. Zij blijven hun leven lang arm.

Het is onze taak om hier een einde aan te maken en deze kinderen een eerlijke kans te geven. Vakbonden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden moeten samenwerken. Gezamenlijk zullen ze productieketens in moeten om kinderarbeid op te sporen. Alternatieven creëren, in de vorm van goede scholing en leefbare lonen voor ouders. Het Fonds Bestrijding Kinderarbeid draagt daaraan bij. Vakbonden en maatschappelijke organisaties kunnen er, liefst in samenwerking met bedrijven, plannen indienen om kinderarbeid te lijf te gaan. Door de uitbreiding komt er volgend jaar 2 miljoen extra beschikbaar en daarna 6 miljoen extra per jaar. Met dit fonds en onze initiatiefwet tegen kinderarbeid zetten we stevig in om het aantal kinderen dat uitgebuit wordt blijvend te laten dalen.