23 november 2016

EU toetredingsonderhandelingen met Turkije tijdelijk bevriezen

Kati Piri, PvdA Europarlementariër en rapporteur namens het Europees Parlement over Turkije zou afgelopen week een bezoek brengen aan Turkije om te spreken over de zorgwekkende ontwikkelingen in Turkije van de afgelopen tijd, maar haar bezoek werd door Turkije onmogelijk gemaakt.  Kati wilde spreken over onder andere de arrestatie van diverse parlementsleden en journalisten, en nieuwe massale ontslagrondes van ambtenaren en rechters.

In een blog heeft zij hierover al eerder haar bezorgdheid uitgesproken en stelde ze dat het opschorten van de onderhandelingen met Turkije over toetreding tot de Europese Unie op dit moment onvermijdelijk is. “Met name de Koerdische oppositie wordt monddood gemaakt. Gekozen parlementariërs worden opgepakt, burgemeesters uit hun functie gezet. In de nasleep van de coup zijn meer dan honderdduizend ambtenaren ontslagen en ruim 35.000 mensen gearresteerd. Een eerlijk proces tegen deze vermeende coupplegers laat nog steeds op zich wachten. Ondertussen wordt de pers verder gemuilkorfd. Meer dan 130 journalisten zitten in de gevangenis. Het herinvoeren van de doodstraf zal de deur zeker op slot gooien”, aldus Kati Piri.

Een grote meerderheid van de leden van het Europees Parlement, pleitte inmiddels voor een tijdelijke stop van de onderhandelingen met Turkije over mogelijke toetreding tot de EU. Het parlement heeft hierover een resolutie opgesteld, die vandaag zal worden besproken. Volgens de parlementsleden gooit Turkije door haar maatregelen en de recente arrestaties zelf de deur dicht naar de EU. Op woensdag 9 november presenteerde de Europese Commissie een voortgangsrapport over de toetredingsonderhandelingen met Turkije. Dit rapport concludeerde dat de rechtsstaat en de democratie in Turkije op onaanvaardbare wijze onder druk staan.

Aan de lange lijst met arrestaties die zijn uitgevoerd sinds de mislukte coup afgelopen zomer worden nog steeds wekelijks nieuwe namen toegevoegd. Afgelopen weken kwamen daar onder andere twee democratisch gekozen co-burgemeesters en een aantal parlementsleden van onze zusterpartij, de Koerdische oppositiepartij HDP bij. Eerder al werden de hoofdredacteur van de enig overgebleven oppositiekrant en een groot gedeelte van de journalisten van deze krant opgepakt. Zij zijn slechts een klein voorbeeld van de vele duizenden journalisten, leraren, politici  en activisten die inmiddels in de gevangenis zijn beland.

PvdA Kamerlid met de portefeuille Europa, Marit Maij, uitte ook haar zorgen, onder andere in haar blogs, waarin ze pleit voor een krachtig signaal en het aanspreken van de Turkse regering, vanuit zowel de Nederlandse regering als gezamenlijk vanuit de EU. Ze zegt: “Het optreden van de Turkse regering werpt twijfel op over de oprechtheid om aan de normen en waarden van de Europese Unie te willen voldoen.” Ook vindt ze dat het lijkt alsof de Turkse regering de mislukte coup gebruikt om af te rekenen met haar politieke tegenstanders en oppositiepartijen.

Ook de Minister van Buitenlandse Zaken, Bert Koenders, liet al eerder weten de situatie nauwlettend in de gaten te houden. Inmiddels heeft hij toegezegd dat hij in Brussel zal pleiten voor het tijdelijk bevriezen van de onderhandelingen.

Maar Turkije lijkt zich weinig aan te trekken van de internationale kritiek. Op dinsdag 8 november deed EU buitenland chef Federica Mogherini in een persconferentie al een dringende oproep aan de Turkse regering om de parlementaire democratie te respecteren, met inbegrip van het eerbiedigen van mensenrechten, fundamentele vrijheden en het recht van eenieder op een eerlijk proces, ook in overeenstemming met haar verplichtingen als een kandidaat-lidstaat van de EU. Slechts enkele uren later reageerde het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken dat de opmerkingen van Mogherini onacceptabel waren, en dat de EU de strijd die de Turken voeren tegen het terrorisme niet begrijpt.

Geschreven door: Vera Djabali

Waar ben je naar op zoek?