13 maart 2014

Solidariteitsboodschap naar de Russische Yabloko

De PvdA en de Foundation Max van der Stoel hebben een solidariteitsboodschap gezonden naar de Russische  Verenigde Democratische Partij Yabloko. Aanleiding hiervoor was de arrestatie van Evgeny Vitishko, een lid van de actiegroepering Environmental Watch on North Causcasus (EWNC).

De milieuactivist Vitishko was één van de meest prominente figuren in de campagne die de nadelige gevolgen voor het milieu rondom de constructie van het Olympisch stadion en vele andere faciliteiten in Sotsji belichte.  De milieuactivist heeft de misstanden en onregelmatigheden rondom de bouw van woningen door hoge functionarissen onderzocht. Zo zou er sprake zijn van corruptie en zijn er vele bossen gekapt om plaats te maken voor woningen.

Hij is gearresteerd nadat hij verf op het hekwerk spoot van een royale residentie dat illegaal gebouwd zou zijn op het terrein van een nationaal park. Vitishko werd schuldig bevonden aan opzettelijke vernieling van eigendommen  en is tot drie jaar cel veroordeeld.

Vooraanstaande mensenrechten organisaties en mede milieuactivisten zijn van mening dat het arrest van de criticus politiek gemotiveerd is en pleiten voor zijn vrijlating.

Wij roepen de Russische autoriteiten op om Vitishko en andere politiek gevangenen een eerlijk proces te verzorgen. Lees hieronder de brief die wij Yabloko zonden:

We express our deepest concerns over the arrest of the activist Evgeny Vitishko. Sentencing him to 3 years in prison, in a trial condemned by leading human rights organisations as politically motivated, for what is essentially simple and harmless civic activism, is unacceptable.

We stand firm that even with internationally important events like the Winter Olympics there should be always space for dissent and legitimate concerns, without the danger of persecution.

We call on the Russia authorities to release Mr Vitishko and other political prisoners in the Russian Federation, wheter they are under jail sentence or house arrest, and ensure the right for fair trial of al Russian subjects.

Door Soemya Amghar, Stagiair PvdA Internationaal Secretariaat