Sociaaldemocraten vormen regering in Denemarken

26 juni 2019

Na Finland en Zweden heeft nu ook Denemarken een nieuwe sociaaldemocratische regering. Mette Frederiksen, leider van de Deense Socialdemokraterna, wordt de jongste premier in de geschiedenis van het land.

Begin juni wonnen de sociaaldemocraten de Deense verkiezingen met meer dan 25% van de stemmen. Een formatieperiode van drie weken volgde, waarna Frederiksen aankondigde een minderheidsregering te gaan leiden met haar partij. Deze regering krijgt steun van drie linkse partijen om wetten door te kunnen voeren. Zo’n minderheidsregering is in Denemarken een gebruikelijke constructie.

“We laten zien dat wanneer de Denen stemmen zoals ze gedaan hebben, we hun hoop om kunnen zetten in actie”, stelde Mette Frederiksen. Ze komt dan ook met ambitieuze plannen: grote bezuinigingen in onderwijs en gezondheidszorg worden teruggedraaid en de regering is van plan de CO2-uitstoot in het land voor 2030 met 70% terug te brengen. Dat maakt Denemarken een van de meest ambitieuze landen ter wereld op het gebied van klimaat.