Sociaal Democraten leider van nieuwe coalitie in Nieuw-Zeeland

25 oktober 2017

Een maand na de verkiezingen heeft Nieuw-Zeeland een nieuwe regering onder leiding van Jacinda Ardern. Haar Labour party werd de tweede partij van het land tijdens de verkiezingen op 23 september. Samen met de Groenen en de populistische New-Zealand First (NZF) is er een coalitie gevormd met een meerderheid van 63 van de 120 zetels. Ardern wordt de jongste premier van het land in 150 jaar.

Verkiezingsuitslag
Toen Jacinda het leiderschap overnam op 1 augustus kwam de 24-uur erna 250.000$ aan donaties binnen en 1000 extra mensen meldden zich aan als vrijwilliger bij de Labour Party. De teleurstelling was groot toen de Labour party niet de grootste partij werd. De centrumrechtse National Party behaalde een indrukwekkende 46,1 procent van de stemmen. Toch lukte het de National Party niet een coalitie te vormen. NZF besloot te gaan samenwerken met Labour, waardoor de centrumrechtse partij in de oppositie belandt.

In haar eerste interview als toekomstig minister-president deed Ardern harde uitspraken over hoe volgens haar kapitalisme gefaald heeft. Ze zei: “Als je honderdduizenden kinderen hebt die in huizen wonen waar niet genoeg is om te overleven, hoe kun je dat anders omschrijven dan als een overduidelijke mislukking?”Ardern voegt daaraan toe: “Als je een vrije markteconomie hebt, gaat het er om of je wel of niet erkent wanneer de markt faalt en interventie noodzakelijk is. Heeft het recentelijk gefaald voor onze bevolking? Ja.”

Koers
Ardern zal zich er hard voor maken, daar waar het kapitalisme gefaald heeft, op te komen voor de belangen van de bevolking. Ardern liet na het sluiten van de deal al het volgende naar buiten komen: “Onze prioriteit is het realiseren van toegang tot het zorgstelsel voor iedereen, ervoor zorgen dat iedereen een warm, droog thuis heeft, actie ondernemen tegen kinderarmoede, buitenlandse speculanten belemmeren, onze rivieren reinigen en meer moeite doen voor het klimaat.” Er wordt één miljard Nieuw-Zeelandse Dollar vrij gemaakt voor regionale ontwikkeling en het planten van 1 miljoen bomen per jaar.

Afbeelding: Flickr