29 juni 2017

PSOE zet zich als zelfverzekerd links alternatief neer tijdens 39e congres

Opvallend weinig grijze koppen en veel optimisme en betrokkenheid tijdens het 39e PSOE-congres. Grote drukte voor de kraam met PSOE-merchandise, waar sommige jonge ouders alvast wat kleertjes inslaan met rozen of PSOE-opdruk. Het kenmerkt het congres: politiek moet ook saamhorigheid en gezelligheid zijn. Want het grote maar soms ook niet zo fraaie vuurwerk was de weken ervoor al verstookt, toen de leden tijdens de felle primaries niet Susana Díaz maar Pedro Sánchez tot nieuwe leider van de Spaanse sociaaldemocraten kozen. In tegenstelling tot Díaz, wil Sánchez de confrontatie aan met de huidige rechts-conservatieve Partido Popular (PP)-regering van Mariano Rajoy. De strijd tijdens de primaries was heftig, waarbij door beide PSOE-vleugels harde verwijten geuit werden.

‘Somos la izquierda!’

Het 39e congres was zodoende een congres waar de partij weer samen zou komen en waar er een duidelijke koers uitgezet kon worden voor de komende jaren. Dit was dan ook met name de opdracht voor de 8.500 activisten: het amenderen van het koersdocument voor de komende tijd, wat uiteindelijk aangenomen werd met een meerderheid van 70,5%. Dit duidt erop dat Sánchez een nog wat groter mandaat heeft gekregen dan de 50,2% die hij tijdens de primaries kreeg. Ondanks dat er nu gesproken wordt van een nieuwe (modernere) PSOE, stelt Sánchez dat de PSOE eerder weer is teruggekomen op haar oude positie, als hoeder van de publieke sociaaldemocratische verzorgingsstaat: ‘De PSOE is uiteindelijk de enige linkse partij die een echt kan regeren en Spanje heeft nu meer dan ooit ons in een linkse regering nodig.’

De PSOE, de laatste verkiezingen bijna overvleugeld door het linksradicale Podemos, wil weer de dominante partij worden op links en had zodoende daar ook haar congresslogan op geënt: ‘Somos la izquierda!’ (Links zijn wij!) en ‘La izquierda que gobierna’ (Het links dat regeert). Het culmineerde in een belofte tijdens zijn eindtoespraak op zondag dat Sanchez op zoek gaat naar een alternatieve meerderheidscoalitie om een eind te maken aan de met corruptie geassocieerde PP-regering.

Interessante maanden op komst

Voor buitenlandse gasten werd er een debat georganiseerd over de samenwerking tussen de sociaaldemocraten uit Zuid-Amerika en Europa. Spanje ziet zichzelf namelijk na de Brexit niet alleen als één van de nieuwe grote Europese spelers, maar ook in het tijdperk Trump als een brug naar eventuele nieuwe bondgenoten in Latijns-Amerika.

Daarnaast was het congres bedoeld om enkele topfunctionarissen in het uitvoerend comité rondom Sanchez te benomen. Opmerkelijk waren de benoemingen van Patxi López, die weliswaar een tegenkandidaat was tijdens de campagne maar wel Sánchez’ confrontatiekoers tegen de PP steunt, en Fernández Vara, die juist tijdens het vorige leiderschap van Sánchez tegen diens zin pleitte voor samenwerking met de PP. Dat laatste kan ook duiden op een poging beide vleugels toch weer te herenigen.

De komende maanden worden interessant: kan de Spaanse politiek samenwerken om de PP-regering in het nauw te drijven, en zal de boodschap van de PSOE de linkse kiezer ook echt gaan overtuigen?

Door Twan van Lieshout, PvdA Buitenlandreporter

Waar ben je naar op zoek?