11 januari 2016

Progressive Alliance Forum in Santo Domingo

Santo Domingo, de hoofdstad van de Dominicaanse Republiek, vormde op 14 december het decor van het laatste Progressive Alliance Forum van dit jaar. Het forum, dat werd georganiseerd in samenwerking met de Partido Revolucionario Moderno (PRM), ging over ‘Democratic and Equitable Development for Everyone – The 2030 Agenda’. Namens de Partij van de Arbeid was onze vicevoorzitter Marja Bijl aanwezig.

De dag werd geopend door Konstantin Woinoff, coördinator bij de Progressive Alliance, waarna Luis Abinader, presidentskandidaat voor de PRM bij de aankomende verkiezingen in mei, iedereen welkom heette en het belang van internationale samenwerking onderstreepte.

De eerste panelsessie ging over inclusieve groei en de strijd tegen ongelijkheid, een belangrijk onderwerp voor de Dominicaanse Republiek. Een van de sprekers bij deze sessie was Marja Bijl. Naast de vele speeches die gegeven werden was er aan het eind van de middag nog een tweede panel discussie over het werken aan inclusieve en democratische samenlevingen. Daarbij nam naast de lokale sprekers ook Marije Laffeber, vicevoorzitter van de Partij van de Europese Sociaaldemocraten (PES) aan dit panel deel.

De dag werd afgesloten met een speech van de voorzitter van de PRM, Andres Bautista Garcia en de traditionele familiefoto.

Kijk hier voor de bijdrage van Marja Bijl aan het panel over inclusieve groei en het bestrijden van ongelijkheid.

En kijk hier voor de ‘Declaration of Santo Domingo’ waarin de PRM door de Progressive Alliance welkom wordt geheten.