17 december 2015

PES Training Academy in Wenen

Van 3 tot 6 december vond in Wenen voor de derde keer de PES Training Academy plaats. De Partij van de Europese Sociaaldemocraten organiseert elk half jaar tezamen met de Sociaaldemocratische Partij Oostenrijk (SPÖ) een training voor medewerkers en activisten uit de 28 landen die PES-lid zijn. Zij komen samen om trainingen te volgen en ideeën uit te wisselen over campagnes, organisatie en communicatie. Namens de PvdA waren Steven Schotte (persvoorlichter PvdA-eurodelegatie) en Jaron Liplijn (stagiair Internationaal secretariaat PvdA) aanwezig.

De aftrap voor de training academy werd gegeven door PES vicevoorzitter Marije Laffeber. Zij gaf een algemene introductie over het werk en de structuur van de PES en stelde dat de training academy hiervan een steeds belangrijker onderdeel aan het worden is. Bovendien wees zij erop dat deze intensieve training een goed platform is voor het uitwisselen van kennis en ervaringen.

Daarnaast stond er een ontmoeting met de Oostenrijkse kanselier Werner Faymann (SPÖ) op het programma. Tijdens dit gesprek ging hij vooral in op de huidige staat van de Europese Unie en de uitdagingen die de Europese samenwerking onder druk zetten. Faymann onderstreepte het belang van samenwerking tussen de verschillende sociaaldemocratische zusterpartijen om een oplossing te vinden voor de grote vraagstukken waar wij tezamen voor staan, zoals de vluchtelingencrisis, en te strijden voor een socialer Europa.

Het centrale thema van de training was het gebruik van verschillende mediastrategieën en campagnetraining. Zo waren er workshops over waarden gedreven politiek en het bestrijden van rechtspopulisten, campagne voeren op social media, het motiveren van specifieke doelgroepen en een media training. Deze trainingen werden verzorgd door verscheidene Europese en Amerikaanse campagne-experts, waaronder Daraka Larimore-Hall, Heather Brown, Julius von da Laar en Martin Binder-Blumenthal. Daarnaast werden er in de avond twee debatten georganiseerd over de Amerikaanse presidentsverkiezingen en over het migratie- en vluchtelingenvraagstuk.

Deze 3e editie van de PES training academy werd afgesloten met een verassingsbezoek van de voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz. Ook hij deelde zijn bezorgdheid over de turbulente tijden waarin Europa zich bevindt, maar stelde daarnaast ook hoopvol te zijn. “De realiteit van de situatie is zeer ingewikkeld, maar tegelijkertijd heel eenvoudig: het is aan ons om deze problemen op te lossen. Wij zijn de enigen die oplossingen bieden. En alleen werkende oplossingen kunnen het publieke vertrouwen in het Europese idee herstellen, onze Europese droom.”

Door Jaron Liplijn, stagiair internationaal secretariaat