PES-congres Lissabon: let’s stick together!

Door Ties Huis in ’t Veld op 17 december 2018

De Europese verkiezingen komen eraan! Dat was aan alles te merken tijdens het PES-congres op 7 en 8 december in Lissabon. Ondanks alle levensgrote uitdagingen die voor ons liggen, hing er een opgewekte en energieke sfeer. Voor ons als PvdA’ers werd dit natuurlijk extra gevoed door de verkiezing van onze eigen Frans Timmermans als ‘Spitzenkandidat’!

Dit jaarlijkse congres is dé gelegenheid om als Europese sociaaldemocratische familie de koers voor de komende verkiezingen uit te zetten. Een van de officiële onderdelen is dan ook het stemmen over de verschillende resoluties. Deze gingen onder meer over asiel en migratie, duurzaamheid, gelijke samenlevingen, democratie en jeugd. Hoewel er ook binnen de PES duidelijke verschillen bestaan tussen de partijen (bijvoorbeeld over migratie), zijn alle resoluties met een meerderheid aangenomen. Een basis om daarvandaan, als één partij, Europa weer sterk en sociaal te krijgen.

Tijdens alle speeches van (Euro)parlementariërs en bestuurders uit alle windhoeken van Europa, werd één ding duidelijk; Europa staat op een kantelpunt. Als we een Europa willen dat gebaseerd is op solidariteit, gelijkwaardigheid met een plek voor nuance en diversiteit, dan moet er nu wat gebeuren. Enerzijds om deze waarden te beschermen, anderzijds om ze te versterken. Daar ligt onze opdracht. Lodewijk Asscher wist de zaal te boeien met een persoonlijk verhaal over zijn familie en de les dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Bepaalde groepen, zoals LHBTI’ers, ervaren dit helaas nog steeds in alle delen van Europa. Deze ‘sense of urgency’, om nu te handelen, werd ook door anderen benoemd. Niet achteroverleunen, maar opstaan. Niet toekijken, maar je stem gebruiken. Of het nu de minister-president van Portugal, António Costa, de premier van Spanje, Pedro Sanchez, of Jeremy Corbyn van Labour was; er werd opgeroepen tot actie.

De PES zelf kan hier een duidelijke aanjagende rol in spelen. Dat bewijst bijvoorbeeld PES Women die, met hun onverwoestbare president Zita Gurmai en vice-president Marja Bijl, gendergelijkheid in Europa agenderen en een beweging op gang weten te krijgen. Of kijk naar de PES Activists, in groten getale aanwezig op het congres, die met een activistische inslag invloed uit kunnen oefenen op de PES-agenda.

Wat, of beter gezegd wíe, een cruciale rol zal gaan spelen in het uitdragen van een sociaal, sterk en zeker Europa, is Frans Timmermans. Op het congres werd hij officieel benoemd, ten overstaan van een overvolle zaal. Dit bijzondere moment kon de PvdA natuurlijk niet zo maar voorbij laten gaan. De PvdA was dan ook zichtbaar als delegatie aanwezig, met Lodewijk Asscher voorop, onze Europarlementariërs, een deel van het partijbestuur, de FMS, JS’ers en de PES-delegatie. Timmermans werd, onder begeleiding van een van zijn favo Nederlandse bands Jett Rebel, met een staande ovatie op het podium ontvangen. In een persoonlijke speech benadrukte ook hij hoe cruciaal de aankomende verkiezingen worden voor Europa. De toekomst van ons mooie maar kwetsbare continent ligt in onze handen. Grote ontwikkelingen vragen om grote woorden, zo bleek uit zijn speech. De onzekerheden van deze tijd mogen niet omslaan in angst, haat of isolationisme. Het enige antwoord hierop is een verenigd en sterk Europa. Vol energie en gesteund door het PES-congres begint hiermee de zware maar eervolle taak voor Timmermans. Zoals Jett Rebel luidkeels zong voorafgaand aan de speech van Timmermans: let’s stick together. Let’s, dan wordt het een mooie campagne!

Ties Huis in ’t Veld

Ties Huis in ’t Veld (1993) werd op zaterdag 4 februari 2023 door het partijcongres gekozen tot Internationaal Secretaris van de PvdA. Ties studeerde internationale betrekkingen in Parijs en heeft sinds 2017 in verschillende rollen bijgedragen aan het internationale profiel van de Partij van de Arbeid. Hij was zowel in het Europees Parlement als in

Meer over Ties Huis in ’t Veld