7 september 2012

Nieuw internationaal zwaargewicht PvdA: Michiel Servaes

De PvdA heeft een lange traditie van internationale deskundigen in de Tweede Kamer. Max van der Stoel, Jan Pronk, Maarten van Traa, Frans Timmermans: stuk voor stuk politici met grote internationale ervaring en kennis die de PvdA een internationaal gezicht gaven. Na de verkiezingen kunnen we hoogstwaarschijnlijk een nieuwe naam aan dit rijtje toevoegen: Michiel Servaes. Graag stellen we hem aan u voor.

Al eerder lieten we u kennis maken met Désirée Bonis, nummer negen op de lijst. Michiel (nummer zeventien) heeft net als Désirée een indrukwekkende carrière binnen Buitenlandse Zaken. Hij volgde de diplomatenopleiding, vaak aangeduid als het ‘diplomatenklasje’, en trad in 2001 in dienst als projectleider bij de Directie Voorlichting van het ministerie.

Vanaf 2003 werkte Michiel als diplomaat op de Nederlandse ambassade in Macedonië, om in 2005 terug te keren op het ministerie. Daar werkte Michiel als senior beleidsmedewerker binnen de Directie Integratie Europa en hield zich vooral bezig met financieel-economisch beleid.

In 2009 kwam een nieuwe buitenlandse uitdaging: een functie als diplomaat op de Nederlandse ambassade in Londen, waar hij tot dit jaar werkzaam bleef. Ook in Londen behoorden economie en financiën tot zijn verantwoordelijkheden. Met zijn ervaring binnen het ministerie van Buitenlandse Zaken en als diplomaat in diverse landen zal Michiel Servaes zonder twijfel een waardevolle bijdrage leveren aan het internationale en Europese beleid van de partij. De PvdA, en het internationaal secretariaat in het bijzonder, is dat ook bijzonder verheugd met de hoge positie van Michiel op onze kandidatenlijst.