8 augustus 2012

Nieuw internationaal zwaargewicht PvdA: Désirée Bonis!

De PvdA heeft een lange traditie van internationale sterkhouders in de Tweede Kamer. Max van der Stoel, Jan Pronk, Maarten van Traa, Frans Timmermans: stuk voor stuk politici met grote internationale ervaring en kennis die de PvdA een internationaal gezicht gaven. Na de verkiezingen kunnen we hoogstwaarschijnlijk een nieuwe naam aan dit rijtje toevoegen: Désirée Bonis, nummer negen op de lijst. Graag stellen we haar aan u voor.

Désirée beschikt over een indrukwekkend CV als het gaat om internationale ervaring. Ze studeerde in Spanje en in Engeland en trad in 1986 al in dienst van het ministerie van buitenlandse zaken. Ze vervulde diverse functies in Nederland, maar ook in Egypte, India en Namibië. In 2002 werd ze hoofd van de afdeling Vredesopbouw en Goed Bestuur.

In 2006 vertrok Désirée naar Damascus om daar Nederlands ambassadeur in Syrië te worden. Als er dus iemand verstand heeft van de huidige problematiek in dat land, dan is zij het wel.

Na haar periode als ambassadeur in Syrië keerde Désirée terug op het ministerie als topdiplomaat. Ze werd directeur van de regiodirectie Sub-Sahara Afrika, een functie die ze nog altijd bekleedt.

De PvdA, en het internationaal secretariaat in het bijzonder, is zeer verheugd om dit internationale zwaargewicht toe te voegen aan haar fractie. Met haar ervaring in vele verschillende landen en expertise als topambtenaar op het ministerie van buitenlandse zaken zal zij ervoor zorgen dat de PvdA ook na de verkiezingen internationale thema’s hoog op de agenda zal blijven plaatsen.