11 november 2015

Minister Ploumen aan tafel met de Afrikaanse diaspora tijdens Afropolitan diner

In de nasleep van de Afrikadag 2015, waar de Afrikaanse diaspora volop aanwezig was, ging de discussie verder tijdens het Afropolitan diner in het partijkantoor van de PvdA in Amsterdam. Een vertrouwde plek voor de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen, die samen met zo’n 30 leden van de Afrikaanse diaspora in gesprek ging over het huidige ontwikkelingsbeleid en meer. Opiniemaker Kiza Magendane was het gezicht achter het initiatief en heeft deze versie van het Afropolitan diner in samenwerking met de Foundation Max van der Stoel mogelijk gemaakt. De avond verliep heerlijk Afrikaans: met een broeierige temperatuur in de kantine en eten dat binnenkwam toen het gesprek allang op dreef was.

Meer dan alleen een tussenpersoon
Het gezelschap was zeer divers, evenals hun kijk vooraf op de avond. De verwachtingen gingen van ‘meer diners als deze’ tot ‘dit is een déjà vu’. Kiza’s bedoeling van dit Afropolitan diner was de samenwerking tussen Ploumen en de Afrikaanse diaspora te agenderen. Onderdeel zijn van de Afrikaanse diaspora geeft niet alleen een stem aan een Nederlander met een Afrikaanse achtergrond. De Afrikaanse diaspora bestaat uit Nederlanders met een meerwaarde, en in die zin met een expertise, omdat hij of zij beter dan wie dan ook weet hoe het werkt in het land van herkomst. Kritische vragen komen in hen op, die in landen van het Afrikaanse continent niet gesteld worden. Daarnaast is de Afrikaanse diaspora meer dan alleen een tussenpersoon. De remittances van hen zijn bijvoorbeeld hoger dan het bedrag dat het ontwikkelingsbudget van de Nederlandse overheid in Afrika.

Miscommunicatie en het vergroten van kansen
Het Afropolitan diner bood niet alleen ruimte voor vragen richting Ploumen, ook andersom heerst er onduidelijkheid. Meer dan eens kwam het probleem ‘miscommunicatie’ naar boven. In de zoektocht naar een verstandige manier van samenwerking tussen het ministerie en de Afrikaanse diaspora is het begrijpen van elkaars belangen het eerste vereiste. Op het menu van het diner stonden vier grote onderwerpen, zoals de Afrika-EU top in Valetta die op 11 en 12 november 2015 plaatsvindt en handel & ontwikkeling. Achteraf te ambitieus want het gesprek bleef vooral hangen bij de rol en definitie van de Afrikaanse diaspora. Afrika heeft baat bij een sterke diaspora in Nederland en het werk van Ploumen wordt erdoor makkelijker gemaakt. Het voornaamste wat de Afrikaanse diaspora wil is kansen. Niet alleen in het geven van advies, ook in de vorm van meer toegang tot fondsen.

‘Bundel jullie gedachten en problemen’
De tijd bij een bijeenkomst als het Afropolitan diner is altijd te kort. De belangrijkste vraag aan het eind van de avond was: what’s next? Is er een toekomst voor een duurzame relatie tussen de diaspora en ministerie? Of beiden er belang inzien is na het diner niet langer een vraagstuk. Ploumen toonde het belang door haar aanwezigheid. Het Afropolitan diner moet meer zijn dan een eenmalige actie, waar meepraten uiteindelijk meedoen moet betekenen.

Foundation Max van der Stoel