Meer maatregelen nodig om ongelijkheid in Europa te bestrijden

Door Agnes Jongerius op 7 februari 2018

De ongelijkheid heeft nieuwe schokkende niveau’s bereikt en dreigt onze samenleving uit elkaar te scheuren. De helft van al het geld in de wereld is in handen van 42 miljardairs, terwijl er miljoenen mensen in armoede leven. In de Europese Unie zijn er 120 miljoen mensen die niet rond kunnen komen en 28 miljoen kinderen leven in armoede. Zij groeien op in huishoudens die niet kunnen voorzien in hun basisbehoeften: voedsel, gezondheidszorg, onderwijs of huisvesting. Het is een schande dat het rijkste continent van de wereld deze ongelijkheid laat bestaan. De Europese Commissie moet daarom alles in het werk stellen om de ongelijkheid te bestrijden.

In onze strijd tegen de ongelijkheid hebben wij onverwachte bondgenoten gevonden. Ook het Internationale Monetair Fonds en de Europese Centrale Bank, waarschuwen nu voor de schadelijke gevolgen. Zij pleiten daarom ook voor loonsverhogingen, waardoor de werknemers ook kunnen profiteren van de groeiende economie. In de afgelopen jaren hebben de meeste werknemers hun loon namelijk niet zien groeien terwijl de grote bedrijven alleen maar meer winst maken.  Er moet meer druk gezet worden op werkgevers die alleen aan de aandeelhouders denken. En we moeten meer middelen gebruiken voor sociale fondsen om mensen te helpen die het op eigen kracht niet redden.

Niemand is gebaad bij een tweedeling in Europa. Je moet zeker zijn van een goed salaris en zeker zijn van een eerlijke kans voor je kinderen. Europa is voor iedereen, niet voor de enkelen.

Agnes Jongerius

Agnes is delegatieleider van de PvdA in het Europees Parlement. Als Europarlementariër houdt Agnes zich met name bezig met de onderwerpen Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Arbeidsomstandigheden en Handel. Agnes speelde in haar vorige periode als Europarlementariër een belangrijke rol in het bewerkstelligen van de detacheringsrichtlijn. In deze richtlijn werd vastgelegd dat gelijk loon tegenover gelijk werk

Meer over Agnes Jongerius