10 december 2015

Handelsakkoorden mogen klimaatambities niet ondermijnen

Als Parijs een succes wordt, is de strijd tegen de energielobby nog niet gewonnen. Uit documenten die gelekt zijn naar The Guardian blijkt dat landen die straks mee willen doen aan het nieuwe wereldwijde handelsakkoord (TiSA)  investeringen in kerncentrales moeten accepteren. Dit betekent dat landen die kernenergie aan banden willen leggen aangeklaagd kunnen worden door bedrijven.

Onder het mom van een gelijk speelveld kan zo een klimaatakkoord ondergraven worden. Terwijl we juist een mondiaal klimaatakkoord afsluiten om duurzame en schone energie wereldwijd de norm te maken.

“Het is belangrijker dat de handelsakkoorden die we afsluiten kloppen met onze klimaatambities. De nieuwe afspraken over het klimaat mogen niet door de druk van de energiegiganten onderuit worden gehaald. Handelsbelangen moeten juist bijdragen aan een schone en veilige leefomgeving”, aldus Agnes Jongerius (PvdA).

De landen die meedoen aan het nieuwe handelsverdrag moeten het principe van “technologische neutraliteit” accepteren. Hierdoor moeten ze in de praktijk kerncentrales toestaan. Kernenergie is weliswaar een CO2-neutrale energievorm maar de gevaren zijn levensgroot. Iedereen kan zich de rampen van Tsjernobyl en Fukushima nog herinneren.

Europarlementariër Paul Tang (PvdA): “De leiders van Europa moeten niet toegeven aan de druk van energiereuzen. Als we bedrijven hun gang laten gaan ondermijnen we een overgang naar duurzame en schone energie. Dat mogen we niet accepteren.”

PvdA Europees Parlement