Grote steun onder bevolking voor invoeren van belasting voor techreuzen

Door Paul Tang op 3 december 2018

Terwijl de ministers van Financiën nog steeds onderling verdeeld zijn en dinsdag een besluit moeten nemen, is de publieke steun in zes EU-landen voor een belasting voor techreuzen groot. Meer dan 75% van de respondenten steunt de introductie van een belasting voor techreuzen. Ook is er duidelijke steun voor de maatregelen als de Verenigde Staten bezwaar zouden maken en is er een meerderheid voor het uitbreiden van de maatregel naar e-commerce bedrijven zoals Amazon en Netflix.

(Blijkt uit onderzoek door Kieskompas in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden)

In opdracht van de sociaaldemocratische fractie in het Europees Parlement heeft het onderzoeksbureau Kieskompas een grootschalig onderzoek uitgevoerd in zes Europese landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zweden, en Denemarken). Het bureau heeft onder kiezers van linkse en rechtse partijen de meningen gepeild over het invoeren van een Europese digitale belasting en de houding ten opzichte van multinationals.

De uitkomsten laten zien dat er brede steun is voor het invoeren van een belasting voor techreuzen en dat het merendeel van de bevolking een andere mening heeft dan de ministers van financiën. Een meerderheid vindt dat er onmiddellijk een Europese belasting voor techreuzen moet komen en dat er niet gewacht moet worden op een mogelijke oplossing van de OECD (Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling).

“De uitkomst laat zien dat je geen linkse jongen hoeft te zijn om het belachelijk te vinden dat techreuzen zoals Google en facebook nauwelijks belasting betalen. Iedereen vindt dat dat daar iets aan gedaan moet worden. Dus de ministers van financiën moeten luisteren naar wat er leeft onder de bevolking en werken aan een eerlijk belastingsysteem”, aldus Europarlementariër Paul Tang.

Lees het rapport hier.

Paul Tang

Paul Tang is in juli 2019 aan zijn tweede termijn als Europarlementariër begonnen. Paul zet zich al jaren in voor de PvdA op het terrein van Economische en Monetaire Zaken. In 2006 kandideerde Paul zich als Tweede Kamerlid en werd financieel woordvoerder tijdens het Kabinet Balkenende IV. Als Tweede Kamerlid zag Paul hoe Nederland werd

Meer over Paul Tang

Waar ben je naar op zoek?