22 september 2015

Goede uitslag voor de Noorse Arbeiderspartij bij lokale verkiezingen

Maandag 14 september werden er lokale verkiezingen in Noorwegen gehouden. In 428 gemeenten en in 19 regionale districten mochten kiezers hun stem uitbrengen. Met ruim 33% van de stemmen wist det Norske Arbeiderpartiet haar beste verkiezingsresultaat in 28 jaar te behalen. De rechtse minderheidsregering bestaande uit de Noorse Conservatieve Partij en de Vooruitgangspartij moest een nederlaag incasseren en behaalde 32,7% van de stemmen.

Doordat de Arbeiderspartij meer kiezers heeft getrokken dan bij voorgaande verkiezingen, zal zij ook in staat zijn meer sociaaldemocratische burgemeesters te installeren. Daarnaast heeft zij goede resultaten behaald in de stedelijke gebieden. Voor de verkiezingen bestuurde de Arbeiderspartij in slechts 1 van de 4 grootste steden, terwijl met deze uitslag coalitiedeelname in 3 van de 4 grote steden binnen handbereik is, inclusief Oslo. Bovendien kleurden 18 van de 19 regio’s rood, terwijl de conservatieven alleen in Akershus hun meerderheid wisten te behouden.

Het succes van de Noorse sociaaldemocraten kan gezien worden als resultaat van een sterke campagne waarin werk, onderwijs en de gezondheidszorg centraal stonden. Daarnaast kan de uitslag deels als een afrekening met de conservatieve ‘blauw/blauw’ regering worden verklaard. Het resultaat van de lokale verkiezingen is slecht nieuws voor de regering onder leiding van Erna Solberg, aangezien ze al te maken heeft met dalende olieprijzen, Noorwegens grootste exportproduct, en een stijgende werkloosheid.

Tijdens deze lokale verkiezingen was het wel of niet opvangen van 8000 Syrische vluchtelingen een belangrijk onderwerp. De Vooruitgangspartij probeerde de opvang van deze vluchtelingen inzet van de verkiezingen te maken met als reden dat lokale politici hierover meebeslissen. De harde anti-immigratie opstelling van Siv Jensen, leider van de Vooruitgangspartij, heeft uiteindelijk veel kiezers naar links en het politieke midden gedreven. De publieke opinie in Noorwegen is positiever tegenover de opvang van vluchtelingen komen te staan vanwege de berichtgeving over de vluchtelingencrisis aan de randen van Europa. De meeste partijen zijn het erover eens dat Noorwegen als een van de rijkste landen ter wereld de verplichting heeft om deze mensen te helpen. “Noorwegen zal hulp, opvang en bescherming bieden aan degenen die op de vlucht zijn voor oorlog en terreur”, aldus Jonas Gahr Støre, partijleider van de Arbeiderspartij.

Door Jaron Liplijn, stagiair Internationaal Secretariaat PvdA