Goed nieuws uit Brussel: Akkoord over de rechtsstaat

9 november 2020
Heel goed nieuws uit Brussel vorige week. Eindelijk is er een akkoord bereikt over het koppelen van Europees geld aan respect voor democratische waarden. Hier hebben we jarenlang voor gestreden.
Europese leiders die zich als autocraten gedragen, moeten gekort worden op Europese fondsen. Dat wordt met deze koppeling werkelijkheid. Wanneer iemand als de Hongaarse premier Orbán de regels van de democratie aan zijn laars lapt, kan de EU nu eindelijk besluiten om de financiering van zijn regering stop te zetten. Ook voorkomen we dat corrupte leiders EU-geld in hun eigen zak kunnen steken: het akkoord bevat duidelijke garanties dat fondsen bij de mensen terecht komen voor wie het bedoeld is.
Eerder schreef onze partijleider Lodewijk Asscher samen met de Zweedse premier Stefan Löfven een brief (hieronder) aan andere andere sociaaldemocratische leiders. De oproep was helder: er mag geen uitruil plaatsvinden op de fundamentele waarden van de rechtsstaat. Ze riepen de andere leiders daarom op om sterk te blijven: ‘schouder aan schouder’.
En met resultaat: dat het koppelen van Europees geld aan democratische waarden is gelukt, is historisch. De aanhouder wint.