Europees Parlement wil harder optreden tegen belastingontwijking

Door Paul Tang op 27 februari 2019

De speciale commissie over belastingontwijking in het Europees Parlement wil meer actie tegen schimmige belastingconstructies. Paul Tang spreekt van een goed compromis, met ruimte voor verbetering.

“Journalistieke onthullingen als Luxleaks en de Panama-papers hebben een kentering gebracht in het Europees Parlement. Een ruime meerderheid erkent nu dat Europese maatregelen nodig zijn om de wedloop naar zwakkere regels en lagere tarieven te keren”.

Het rapport steunt voorstellen van Paul Tang voor een Europese ‘FBI’ om witwassen tegen te gaan. Ook volgt het rapport Tangs oproep voor meer en betere data van overheden, zodat we niet afhankelijk hoeven te zijn van gelekte documenten. Daarnaast noemt het rapport de zeven landen die agressieve belastingplanning mogelijk maken, waaronder Nederland.

“Het is goed dat de rol van Nederland en sommige andere lidstaten nu door het Parlement benoemd wordt. De volgende stap is dat het Parlement uitspreekt dat deze landen daarmee ook belastingparadijzen zijn, en ik zal voorstellen daarover indienen wanneer over dit rapport plenair gestemd wordt in maart”.

Een voorstel voor een minimumtarief op winst van 18% kreeg geen meerderheid. “Als we de race naar beneden willen stoppen, moeten we bereid zijn een bodem te leggen. Helaas willen rechtse partijen daar nog steeds niet van weten.”

Paul Tang

Paul Tang is in juli 2019 aan zijn tweede termijn als Europarlementariër begonnen. Paul zet zich al jaren in voor de PvdA op het terrein van Economische en Monetaire Zaken. In 2006 kandideerde Paul zich als Tweede Kamerlid en werd financieel woordvoerder tijdens het Kabinet Balkenende IV. Als Tweede Kamerlid zag Paul hoe Nederland werd

Meer over Paul Tang