5 november 2014

Een nieuwe partij aan de macht in Tunesië

De seculiere partij Nida Tunis heeft de parlementaire verkiezingen gewonnen in de meest recente stap van het Tunesisch politieke hervormingsproces. Terwijl in buurlanden hervormingen stagneren en chaos overheerst zijn de verkiezingen in Tunesië eerlijk en transparant zijn verlopen.

Nida Tunis zal nu moeten laten zien dat het de nodige maatregelen neemt voor economisch herstel en,  dat het de koers van democratische vernieuwing voortzet.

Op 26 oktober kozen de Tunesiërs een nieuw parlement. Dit is het eerste echte parlement dat de constitutionele raad vervangt die begin dit jaar een vooruitstrevende nieuwe grondwet heeft aangenomen. De verkiezingen verliepen op rustige en transparante wijze, hoewel het leger op haar hoede was voor terroristische aanslagen. Het mag gevierd worden dat er een open competitie was waar meer dan 100 partijen aan meededen en dat de bevolking in groten getale op kwam dagen (69% opkomst).

Spannende race

De voornaamste race ging uiteindelijk tussen Ennahda, de gematigde islamitische partij, en Nida Tunis, een seculiere partij waarin een scala aan politici, zakenlieden en vakbondsmensen is verenigd van het oude regime van verdreven president Ben Ali. De Kiesraad heeft bevestigd dat Nida Tunis met 85 zetels nu de grootste partij is in het 217 zetels tellende parlement. Ze heeft nu een maand de tijd om een nieuwe regering te vormen en een premier aan te wijzen.

De islamitische partij Ennahda komt op de tweede plaats met 69 zetels. Deze partij vormde de eerste regering na de 2011 Jasmijn Revolutie, maar moest begin dit jaar plaatsmaken voor een interim regering. Het werd de centrum-linkse coalitie verweten niet genoeg gedaan te hebben voor economisch herstel na de politieke revolutie en tegen moslimextremisten, die onder meer verantwoordelijk worden gehouden voor de moord op twee oppositieleiders.

Onvrede

Dat de kiezers nu toch het vertrouwen geven aan politici uit het oude autoritaire regime lijkt vooral geïnspireerd door ontevredenheid over de economische situatie sinds de revolutie. Tevens is er een dringende behoefte aan orde, herstel van het gezag van de staat en heeft men grote angst voor het overslaan van terrorisme uit de regio. Het grootste aantal buitenlandse strijders in Syrië is afkomstig uit Tunesië: meer dan 3.000 Tunesiërs hebben zich inmiddels aangesloten bij extremistische groeperingen zoals ISIS en Jabhat al Nusra.

Pas op de plaats voor islamisten

Het lijkt er vooralsnog op dat Nida Tunis een geheel seculiere coalitie wil gaan vormen en Ennahda langs de kant blijft staan. Bovendien zijn er op 23 november presidentsverkiezingen, waarvoor Nida Tunis nu een sterke positie lijkt te hebben. Hun kandidaat is Beji Caid Essebsi, een 87-jarige politieke veteraan die eerder minister van Buitenlandse Zaken en parlementsvoorzitter was onder afgezette president Ben Ali.

Ennahda maakt een pas op de plaats en heeft geen kandidaat gepresenteerd. Door de verscheidenheid aan personen en groepen die zich in Nida Tunis hebben verenigd, is het wel af te wachten hoe stabiel de partij zal zijn als zij grote verantwoordelijkheden krijgt. Gezien de vele vertegenwoordigers uit het oude regime van Ben Ali is het van groot belang dat de bevolking de nieuwe regering blijft herinneren aan de vrijheden waar de revolutie om draaide en dat ook de internationale gemeenschap het democratische proces blijft ondersteunen.

De PvdA doet dit in samenwerking met de sociaaldemocratische partij Ettakol. De partij was mede verantwoordelijk voor het opstellen van de grondwet, die wordt gezien als zeer vooruitstrevend, maar werd ondanks dit succes afgestraft voor de samenwerking met de islamitische Ennahda partij. Ettakatol haalde helaas slechts 1 zetel in het nieuwe parlement.

Door Minke van der Sar, PvdA-Buitenlandreporter