14 april 2015

Countdown slachtoffers Rana-Plaza Complex

Afgelopen februari deed Agnes Jongerius al de oproep dat de slachtoffers van het Rana Complex eindelijk voor hun leed gecompenseerd moeten worden. Nu, bijna twee maanden later, ontbreekt er nog steeds 8,5 miljoen dollar van de benodigde 30 miljoen.

Daarom zijn nu drie NGOs – UNIGlobalUnion, IndustriAll en Clean Clothes Campaign – een countdown begonnen om de “consumenten, regeringen en kledingmerken te herinneren aan de dodelijkste ramp in de kledingindustrie en dat nog steeds vele gewonde werknemers of families van omgekomen werknemers geen fatsoenlijke compensatie hebben gehad.” Juist de populaire Westerse kledingmerken zijn gevoelig voor hun imago en reputatieschade. Daarom loont het om internationale druk te blijven zetten op kledingmerken als Benneton, Walmart, Mango en The Children’s Place, merken die allemaal nog steeds niet of nauwelijks geld aan het compensatiefonds hebben betaalt. Ineke Zeldenrust, van de Clean Clothes Campaign merkt terecht op: “Dat we er niet in geslaagd zijn om slechts 30 miljoen US dollar te krijgen van een groep merken die samen tientallen miljarden winst per jaar maken is een schande”

Laten we gezamenlijk druk uitoefenen op de kledingmerken die nog steeds niet betaalt hebben. Steun ook de actie via Twitter: #RanaPlaza, #PayUp.