9 oktober 2013

Britain can do better than this!

Normal

mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Miliband loopt zich warm voor het premierschap van het Verenigd Koninkrijk op de Labour Annual Conference. Gerard Oosterwijk (Voorzitter van de PES delegatie) was erbij namens de PvdA en doet verslag.

In de Engelse badplaats Brighton, bekend van haar karakteristieke ‘Pier’, kwamen eind september een paar duizend Britse sociaal democraten bij elkaar voor het congres van de Labour Party. Een meerdaags evenement, wat naast leden bol staat van de actiegroepen, lobbyisten en bedrijven die fringe meetings organiseren.

Niet alleen de omvang van het congres was opvallend, ook leuke verschillen met hoe we het binnen de PvdA aanpakken. Niet het inleveren van sprekersbriefjes, maar het trekken van aandacht van de voorzitter is de manier om binnen Labour het recht te krijgen als delegatielid het congres toe te spreken. Rare fratsen, zoals het zwaaien met borden en rode paraplu’s tot gevolg hebbend.

Europa
Eveneens opvallend was dat er veel kandidaten voor de Europese verkiezingen van 2014 aan het woord kwamen. Waar wij aan de vooravond staan van de lijsttrekkersverkiezing, heeft Labour haar lijst reeds rond. De kernboodschap in de Europese verkiezingsstrijd was ook al duidelijk: Labour is voor een lidmaatsschap van de EU, maar tegen hoe het nu gaat binnen Europa. Labour leider Ed Miliband in zijn speech bij de receptie van de S&D eurofractie: ‘We are not for the status quo in Europe. We are for a Europe of growth and jobs.’ Volgens Miliband moet Europa zich verder inzetten voor de grote internationale uitdagingen zoals klimaat verandering.

In een land waar wordt geschermd door de zittende regering met een referendum over lidmaatsschap van de EU, maakt Miliband heel duidelijk wat de voordelen zijn voor het Verenigd Koninkrijk. De lidmaatsschapsdiscussie gaat niet alleen over handel en welvaart, maar ook over sociale rechten. Als David Cameron, de Britse premier, het heeft over het terughalen van bevoegdheden vanuit Europa, dan gaat het vooral over regels die werknemers beschermen. Zaken als het recht op betaalde vakantie en zwangerschapsverlof zijn door de EU geregeld, zaken die niet veilig zijn bij de conservatieven in Engeland.

Leader’s Speech
Tijdens de Leader’s speech, live uitgezonden op de BBC, liet Miliband een onversneden links geluid horen. Een regelrechte aanval op de huidige regering, met als thema ‘Britain can do better than this!’. Een hoogstaand relaas van een uur, uit het hoofd, met treffende voorbeelden van gewone mensen.

Miliband hekelt de aanpak van coalitie van conservatieven en liberalen. Deze heeft volgens hem gezorgd voor het langzaamste herstel uit een crisis ooit. Levensstandaarden in het Verenigd Koninkrijk zijn sinds 1870 niet meer zo hard gedaald als de afgelopen drie jaren. Deze ‘cost of living crisis’ is hetgeen Labour aan wil pakken en het centrale thema worden van hun campagne om verkozen te worden in 2015. Na het aanhoren van de bevlogen leider, is het jammer dat het nog zo lang duurt voordat Labour weer aan de macht kan komen.

Het belangrijkste punt van kritiek op de huidige regering, is dat haar beleid het verband tussen economische groei en koopkracht voor de gewone burger heeft doorbroken. Het felst trekken de sociaaldemocraten van leer tegen regressieve maatregelen. Voorbeeld hiervan is de bedroom tax, die de huursubsidie beperkt, waarvan veel Engelsen met een laag inkomen van afhankelijk zijn om rond te komen. Dat tegelijk de rijkste inkomens (boven de 150.000 pond inkomen) een belastingverlaging krijgen van 5%, ook wel de ‘millionaire tax cut’ gemunt, valt moeilijk te verkroppen.

Race to the top
Dit kan anders en het het Britse volk verdient beter. Labour belooft de energie prijzen te bevriezen, 200.000 meer huizen per jaar te bouwen, 1 miljoen groene banen te creeren met het verduurzamen van de economie, het minimum loon te versterken en in reele waarde te laten stijgen en jongeren in de categorie NEETs (Not in Education Employment or Training) te voorzien van werkstages. Alleen bedrijven die werkstages aanbieden aan jongeren mogen nog meedingen naar publieke contracten als het aan Labour ligt. Miliband hekelt de race to the bottom, waar Cameron aan mee doet en komt zelf met een plan voor een race to the top voor Engeland.

Britain can do better than this! Mijn stem heeft Ed en ik ben enthousiaster over de lijn van Labour dan ik vooraf had gedacht. Laten we hopen dat het conservatieve beleid van de komende 1,5 jaar geen schade oplevert die een Labour regering niet meer kan repareren.

Door Gerard Oosterwijk , voorzitter PES-delegatie PvdA