4 oktober 2017

Het referendum voor de onafhankelijkheid van Catalonië is geëindigd in een drama

Auteur: Kirsten van den Hul

De manier waarop de Spaanse politie is opgetreden tegen burgers is niet acceptabel. Het is nu zaak dat er snel een dialoog komt tussen de Spaanse en Catalaanse regering om uit deze impasse te kopen. Het is goed dat de EU nu de oproep heeft gedaan aan de twee partijen om samen in gesprek te gaan.

De afgelopen maanden werd de spanning tussen de Catalanen enerzijds en de Spaanse regering anderzijds steeds groter. Het aangekondigde referendum, wat door de rechter ongrondwettelijk is verklaard, zorgde ervoor dat beide partijen recht tegenover elkaar kwamen te staan. Een uitweg is ingewikkeld, maar wat je ook van het referendum vindt: geweld is altijd de verkeerde weg.

Het massale geweld waarmee de Spaanse politie probeerde te verhinderen dat burgers gingen stemmen is onacceptabel. De VN heeft ook al opgeroepen dit te onderzoeken.  De enige manier om nu uit deze impasse te komen is door te stoppen met het geweld en samen om tafel te gaan. Ik zie een kans voor de Europese commissie om samen met de betrokken partijen op zoek te gaan naar een oplossing.