Het huwelijk voor iedereen: “Zeit für mehr Gerechtigkeit”

28 juni 2017

Afgelopen weekend was het congres van de Duitse sociaaldemocratische partij, de SPD. In Dortmund kwamen leden, maar vooral ook de afgevaardigden van de partij samen om het verkiezingsprogramma voor de aankomende verkiezingen vast te stellen. “Zeit für mehr Gerechtigkeit”, heet het programma. Maar het congres zelf werd gedomineerd door Martin Schulz. In een speech van bijna anderhalf uur (het hele congres duurde zo’n 5 uur), ging hij de belangrijkste punten van het programma langs, maar opende hij ook de aanval op het CDU van Angela Merkel.

Aanslag op de democratie

Zo beschuldigde Schulz Merkel ervan een ‘aanslag op de democratie te plegen’. Merkel zou systematisch moeilijke politieke discussies uit de weg gaan, om te voorkomen dat haar tegenstanders hier een stevige politieke strijd over kunnen voeren. Ook de NPD en AfD moeten het ontgelden bij de sociaaldemocraten. De AfD is een NPD light, en beide horen niet in het moderne Duitsland, aldus Schulz. “We moeten alle krachten mobiliseren om deze partijen tegen te houden.”

Homohuwelijk breekpunt

Daarnaast gebruikte Schulz zijn speech ook om van het homohuwelijk een breekpunt te maken. “Ehe für alle”, want anders neemt de SPD niet plaats in een coalitie met het CDU na de verkiezingen in september. Ook twee andere partijen, de FPD en de Groenen, hadden van het homohuwelijk al een breekpunt gemaakt. Het CDU van Merkel is altijd tegen het homohuwelijk geweest, hoewel ze het onderwerp de laatste vier jaar heeft genegeerd. In 2013 zei Merkel nog dat ze “moeite heeft met volledige gelijkstelling”, maar sindsdien heeft ze niets los gelaten over het onderwerp. Partners van hetzelfde geslacht kunnen sinds 2001 in Duitsland wel een geregistreerd partnerschap krijgen, maar hiermee mogen ze bijvoorbeeld geen kinderen adopteren.

Maar de ‘verkiezingsbelofte’ van de SPD lijkt nu al deze week werkelijkheid te worden. Merkel heeft maandag in een reactie laten weten dat ze van het homohuwelijk geen verkiezingsthema wil maken, en heeft daarom gezegd dat leden van het CDU/CSU op basis van hun eigen keuze mogen stemmen. De SPD heeft daarom meteen doorgepakt, en wil aanstaande vrijdag al stemmen over het onderwerp. Zo kan één belofte in een speech dus al snel werkelijkheid worden in Duitsland!

Tekst en foto’s: Anne van der Meer

Bronnen: nu.nl, Duitsland Instituut

One Response to “Het huwelijk voor iedereen: “Zeit für mehr Gerechtigkeit””

1. dirk de jong schreef:

Hopelijk wordt de slogan “voor meer gerechtigheid ” in Duitsland bewaarheid. Al hoor ik daar in het verslag weinig over.
    Het homohuwelijk is terecht geaccordeerd maar is niet de grootste impact op de samenleving.
    Het is toch echt tijd dat de belangrijkste elementen van de globalisering worden aangepakt. Het flexibiliseren van de arbeidsmarkt en het daarmee ontwijken van minimumloon is de schande van de laatste 2 decennia samen met het uitspelen van de sociaal zwaksten tegen goedkope buitenlandse arbeiders.
    Iedereen in Nederland is vooruit gegaan behalve die ene groep en helaas hebben we er als pvda stevig aan bijgedragen. De beter verdienende heeftalles goedkoper zien worden en de aandeelhouders lachen zich ongelukkig, bedrijven houden steeds meer winst voor zichzelf en de ingevlogen buitenlandse werknemers zien grote verbeteringen en zijn bereid diep te buigen voor die voorspoed.
    De Nederlander in afhankelijke positie wordt gedwongen om zich als flexibel en makkelijk vervangbaar proceselement te laten gebruiken.
    Als pvda gaan we dat nu aan de orde stellen, neem ik aan.
    We gaan herrie schoppen en oplossingen aandragen.
    Geen VOC-mentaliteit, dat is globaliseringsmisbruik, maar nu eens rechtvaardigheid voor de Vergetenen.
    Dat mag dividend kosten.