2 mei 2017

PvdA condemns violence against Macedonian MPs

The Dutch Labour Party (PvdA) strongly condemns the extreme violence against the Macedonian Parliament by nationalist thugs. Among others, the leader of our sister party SDSM Zoran Zaev and former social democratic prime minister Radmila Šekerinska were brutally beaten during the attack. The police appeared unable to guarantee their safety in the Macedonian house of democracy.

Any democracy can only function when MPs can speak freely and without fear. All should stand firm for this freedom and that is why the PvdA expresses its strong disapproval. We call upon others to do the same. FYROM is a candidate country to the European Union and is obliged to stick to the Copenhagen criteria which include amongst others: rule of law, respect for the democratic process and respect for the rights of minorities.

Electing the Speaker of the Parliament and other democratic procedures must be respected. Therefore, we stand shoulder to shoulder with the Macedonian SDSM and its leader Zoran Zaev. We call upon the conservative nationalist VMRO-DPMNE party (member of the European Peoples Party) and the President of the country to follow the path of democracy and allow a majority government to be formed.

Arjen Berkvens, PvdA International Secretary ad. int.

PvdA veroordeelt geweld tegen Macedonische parlementariërs

De Partij van de Arbeid veroordeelt het geweld tegen het Macedonische parlement door nationalistische hooligans. Onder andere  de leider van onze zusterpartij SDSM, Zoran Zaev, en de voormalige sociaal-democratische minister-president van Macedonië, Radmila Šekerinska, zijn gewelddadig aangevallen. Het bleek voor de politie blijkbaar onmogelijk te zijn om hun veiligheid te garanderen in het Macedonische huis voor de democratie.

Iedere democratie kan alleen functioneren wanneer parlementariërs vrijuit en zonder angst kunnen spreken. Wij staan voor deze vrijheid en daarom spreekt de PvdA haar afschuw uit. We roepen iedereen op hetzelfde te doen. De voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië is een kandidaat-lidstaat van de Europese Unie en moet voldoen aan de Kopenhagen criteria, waaronder: respect voor de rechtsstaat, voor democratische processen en voor de rechten van minderheden.

Het verkiezen van een Kamervoorzitter en andere democratische procedures moet worden gerespecteerd. Daarom staan wij schouder aan schouder met de Macedonische SDSM en haar leider Zoran Zaev. We roepen de conservatief-nationalistische VMRO-DPMNE partij (lid van de Europese Volkspartij) en de president van het land op om de weg van de democratie te bewandelen en het de meerderheid in het parlement toe te staan om een regering te vormen.

Arjen Berkvens, PvdA Internationaal Secretaris ad. int.

Waar ben je naar op zoek?