19 april 2017

De Marseillaise bij Mélenchon

Als een Nederlandse politicus een vijfduizend mensen op de been krijgt, is het hele land er vol van. Maar in Frankrijk draaien ze hun hand hier niet voor om: de extreemlinkse presidentskandidaat Jean-Luc Mélenchon trekt in Lille wel 25.000 mensen naar zijn verkiezingsbijeenkomst. Wat gebeurt er op zo’n bijeenkomst? Met welk verhaal trekt hij zoveel mensen? Om dit uit te zoeken, besluiten we de bijeenkomst met drie WEurope-reporters bij te wonen. Bewapend met camera’s en een selfiestick stappen we in de Thalys naar Frankrijk.

Als WEurope-reporter schrijf je als ooggetuige over politieke gebeurtenissen in Europa. Je volgt de ontwikkelingen vanuit Nederland, maar krijgt ook de kans om er zelf op af te gaan. Een campagnebijeenkomst bezoeken in Toulouse, mensen interviewen in Parijs, langsgaan bij een politicus in Brussel: er is van alles mogelijk. Hier maken we artikelen en filmpjes over voor de website, Facebook en Twitter. Ook organiseren we in Nederland zelf bijeenkomsten over actuele Europese thema’s. De eerste in deze reeks vindt donderdag plaats in Utrecht, waar we het over Frankrijk zullen hebben in de Kargadoor.

Het is ontzettend interessant om eens een campagne in het buitenland bij te wonen: we vallen we van de ene verbazing in de andere in Lille. De verkiezingen zijn al over tien dagen, maar op straat leeft de campagne amper. Af en toe komen we wat verkiezingsposters of een eenzame campaigner tegen, maar dat is het dan ook wel. Pas als we in de buurt van Mélenchons bijeenkomst komen, begint het te leven. We komen terecht in een grote stroom mensen, die allemaal onderweg zijn naar Mélenchon. We zijn net op tijd om een plekje te bemachtigen in het Grand Palais de Lille, waar het een wirwar is van duizenden aanhangers, campaigners, journalisten en vrijwilligers die geld inzamelen voor Mélenchons campagne. Ook de Franse communistische partij is aanwezig om Mélenchon te ondersteunen.

Om half 8 start de bijeenkomst met opzwepende muziek en enthousiaste presentators die Mélenchon aankondigen. Op grote beeldschermen zien we hoe hij steeds dichterbij komt, de hele zaal juicht, Mélenchon betreedt het podium en dan… houdt hij een betoog van bijna twee uur. Na ongeveer een kwartier ben ik afgehaakt, net als het jongetje naast me dat met zijn vader mee is. Mélenchon bespreekt zijn hele verkiezingsprogramma: het creëren van 3,5 miljoen nieuwe banen, een 35-urige (en op de lange termijn 32-urige) werkweek, Frankrijk uit de NAVO en eventueel uit de EU, een 100% duurzaam land in 2050 en een herinrichting van de Franse republiek. Ik schrik weer wakker wanneer de hele zaal, met gebalde vuisten, ter afsluiting de Marseillaise zingt.

De bijeenkomst is dus niet bepaald interactief te noemen. Toch is Mélenchon bezig met een opmars in de peilingen en staat hij nu op ongeveer 20%. Maar de kans dat hij echt de tweede ronde haalt is klein, gezien zijn achterstand op Macron en Le Pen. Kortom, Mélenchon is een bijzonder fenomeen: een oudere kandidaat met ellenlange speeches die waarschijnlijk de tweede ronde niet haalt, maar toch een groot, zelfs jong publiek trekt. Een behoorlijke prestatie!

Roos Lankhorst, PvdA Internationaal Secretariaat