3 februari 2017

Holland Against Hate: zestig keer groter dan verwacht

Vijftig man met een megafoon. Dat verwachtte Wouter Booij, medewerker van de Haagse PvdA-fractie, toen hij zaterdagavond een demonstratie aankondigde op Facebook. ‘Holland Against Hate’: een demonstratie tegen het beleid van Trump van uitsluiting en discriminatie en voor een open, vrije en tolerante samenleving. Vier dagen later staan er zo’n drieduizend mensen op het Malieveld.

Het inreisverbod voor moslims uit zeven landen zorgt over de hele wereld voor verontwaardiging. Mensen worden gediscrimineerd op basis van hun religie. Vluchtelingen wordt de kans niet eens gegeven om asiel aan te vragen. Omdat de medewerker van het PvdA internationaal secretariaat betrokken was bij de organisatie van deze brede demonstratie tegen dat beleid en tegen discriminatie kreeg ik veel mee van wat daar allemaal bij kwam kijken.

Op Facebook bleek al snel dat de demonstratie iets groter zou worden dan verwacht. Binnen één dag waren zo’n zesduizend mensen geïnteresseerd in het evenement en stonden meer dan duizend mensen op aanwezig. Opeens moest er van alles geregeld worden: vergunningen, sprekers, pers, techniek en artiesten bijvoorbeeld. Een paar hectische dagen volgden voor Wouter en zijn medeorganisatoren. De teller op Facebook bleef oplopen en stond woensdagmiddag op vijfduizend aanwezigen en zestienduizend geïnteresseerden – ondanks de voorspelde regen. Inmiddels waren ook maatschappelijke organisaties zoals Stichting Vluchteling, Greenpeace, Amnesty International, Oxfam Novib en PAX aangehaakt en was er veel interesse vanuit de media en politiek.

Op ‘aanwezig’ klikken op Facebook is natuurlijk makkelijker dan echt naar het Malieveld afreizen. Het was nog de vraag hoeveel mensen dat daadwerkelijk zouden doen. Maar vanaf een uur of half vier loopt het veld steeds sneller vol.  ‘Love trumps hate’, ‘Build bridges not walls, ‘We gave you hummus, show some respect’, ‘IKEA makes smarter cabinets’… Jong en oud, door de wol geverfde activisten en mensen die voor het eerst protesteren: ze zijn er allemaal en hebben de meest creatieve spandoeken bij zich. De leukste? Dat is een klein jongetje met een zelfgeschreven bord: ‘Trump is een sukkel’.

Na Wouters welkomstwoord volgt de speech van Jet Bussemaker. De demonstratie geeft haar hoop. “Hoop dat uitsluiting en haat nooit het laatste woord zullen hebben. Hoop dat heel Nederland zich verenigt tegen haat.” Ook de directeuren van de betrokken NGO’s en de Kamerleden van PvdA, GroenLinks, SP, D66 en GroenLinks ondersteunen de demonstratie op het podium. In het publiek staan Lodewijk Asscher, Alexander Pechtold en Jesse Klaver. Asscher beaamt dat het ongebruikelijk is dat hij als vicepremier protesteert tegen de president van bondgenoot Amerika. “Maar we leven ook in hele ongebruikelijke tijden. We zijn bevriend, maar moeten elkaar wel de waarheid vertellen. Het is ontzettend belangrijk dat Amerika in de komende periode zichzelf hervindt en de waarden blijft respecteren die we delen.”

Soulzangeres Kizzy en singer-songwriter Charl Delemarre zorgen voor muziek. Delemarre sluit het programma af met een cover van Bob Marley’s ‘Redemption Song’. Een mooi einde van een positieve demonstratie. Duizenden mensen hebben, in de kou, laten zien dat ze zich niet zomaar neerleggen bij uitsluiting. En dat is goed nieuws, in een tijd vol berichtgeving over Trumps decreten en provocaties. Zoals op een van de vele spandoeken stond: ‘When he divides, we unite’.

Door Roos Lankhorst, PvdA Internationaal Secretariaat