Door op 7 juli 2016

Kinderarbeidfonds van start

Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en Hans de Boer (VNO-NCW) gaven gistermiddag samen met mij het startschot voor het Kinderarbeidfonds. Bedrijven die goede plannen hebben om kinderarbeid te bestrijden kunnen bij dit fonds een verdubbeling van hun inleg aanvragen. De bedrijven moeten daarbij samenwerken een vakbond of kinderrechtenorganisatie en meer doen dan alleen hun eigen keten schoonvegen.

Tony’s Chocolonely, de eerste aanvrager bij het fonds, was ook aanwezig en heeft een ambitieus plan om samen met het International Cacao Initiative kinderarbeid in kaart te brengen en terug te dringen. Dat is hard nodig, want de cacao is een van de weinige sectoren waar het aantal kinderarbeiders nog hard groeit. In totaal zijn er nog 168 miljoen kinderen die werken. Er zijn veel meer Nederlandse bedrijven als Tony’s Chocolonely die willen bijdragen aan het terugdringen van kinderarbeid in de regio’s en sectoren waarin zij werken. De kosten daarvan kunnen niet alleen bij hen terecht komen. Daarom is er nu dit kinderarbeidfonds. Door een amendement van de PvdA, samen met D66, komt er jaarlijks 5 miljoen euro in dit fonds. Als het een succes blijkt, kan dat natuurlijk meer worden.

Door de steun van Hans de Boer, de voorman van de bedrijven in Nederland, is de kans dat het fonds een succes wordt een stuk groter. Zij gaan hun leden oproepen een aanvraag bij het fonds in te dienen. Zo werken we samen om kinderarbeid uiterlijk in 2025 uit te bannen.

Kent u ook een bedrijf dat te maken heeft met producten of diensten van kinderarbeid? Roep hen dan ook op om te komen met goede plannen >>