15 juni 2016

WEurope Festival

Afgelopen zaterdag vond het eerste WEurope Festival plaats op de Westergasfabriek in Amsterdam. Met mooi weer, veel gasten uit zowel binnen- als buitenland en zo’n 400 bezoekers, was de dag een groot succes! Bekijkhier alvast alle foto’s van het festival!

Frans Timmermans en Leon Verdonschot: The Boss en “Ties that bind”

De dag begon met een interview tussen Eurocommissaris Frans Timmermans en Leon Verdonschot: over muziek, Europa en optimisme, aan de hand van allerlei muziekfragmenten. Zo haalde Frans herinneringen op bij het nummer “Sunday Bloody Sunday” van U2. Toen hij een poos geleden in Ierland was, realiseerde hij zich dat het eigenlijk ongelofelijk is dat het conflict daar nu achter de rug is. Volgens Frans komt het deels door de EU dat die grens er niet meer is, en vindt iedereen dat vandaag de dag zeer vanzelfsprekend. In de teksten van Bruce Springsteen, the Boss, is juist veel optimisme te vinden. Dat is ook waarom Springsteen hem zo aanspreekt: “Hij ziet in de donkerste tijden toch een silver lining”. Zo werd dit een mooi gesprek over de twee passies van Frans: Europa en muziek.

roos_trommelen_photography_weurope_14.jpg

Radicalisering met Ronald Plasterk en John Crombez

Ook minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ronald Plasterk was aanwezig. In de boksring vertelde hij over hoe de nieuwe wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten bijdraagt aan de strijd tegen radicalisering. John Crombez, partijleider van de Belgische sp.a ging daarna op wat er in België gedaan wordt om radicalisering van voornamelijk jongeren te voorkomen. We moeten weer meer de wijken in gaan om het probleem bij de wortel aan te pakken.

roos_trommelen_photography_weurope_20.jpg

John gaf daarnaast later in het programma nog een pitch over zijn boek Ctrl Alt Del waarbij hij shifts voorstelde om een eerlijkere samenleving te creëren. “Er is nooit iets groots behaald door voorzichtige haalbaarheid,” aldus John. Daarnaast bedankte hij op een elegante manier de Nederlanders alvast voor hun niet aflatende steun aan de Rode Duivels op het EK.

Boksringdebatten

Ook waren er twee echte boksringdebatten in de boksring, wat een felle strijd opleverde. Eerst was het de beurt aan Diederik Samsom en Joris Thijssen van Greenpeace, over de Klimaatwet van Diederik en Jesse Klaver en over hoe klimaatverandering gestopt kan worden. Terwijl Samsom stelde dat het energieakkoord een grote stap voorwaarts is en al sprak over een mogelijke 2.0, vond Thijssen dat het een grote vergissing is om de drie recent gebouwde kolencentrales in gebruik te nemen.

Maar explosiviteit was er vooral tijdens het debat over belastingontwijking met Europarlementariër Paul Tang en beleggingsbankier Peter Verhaar. Hier ging het over het belang van transparantie, maar ook over of het moreel aanvaardbaar is om belasting te ontwijken. Over deze kwestie stonden Paul en Peter lijnrecht tegenover elkaar. De PvdA-Europarlementariër stelde dat de massale belastingontwijking van multinationals hard aangepakt moet worden en dat het vooral ook oneerlijk is tegenover het MKB. Peter was daarentegen van mening dat bedrijven zoals Starbucks het recht hebben om bestaande belastingconstructies te gebruiken.

roos_trommelen_photography_weurope_97.jpg

Diederik Samsom over de vluchtelingencrisis

In het Westergastheater werden er ondertussen heftige beelden van de vluchtelingencrisis vertoond. Diederik liet zo zien hoe zeer het hem aangrijpt en hoe we als Europa ervoor moeten zorgen dat mensensmokkelaars geen kans meer krijgen. Verschillende duivelse dilemma’s kwamen langs tijdens het gesprek. Wel heeft volgens Diederik de vluchtelingencrisis ergens één voordeel: Europese landen denken nu wel meer na over gezamenlijk beleid. Maar nog steeds zijn we steeds te laat met oplossingen! Dat terwijl de volgende crisis zich al weer aandient: de vluchtelingencrisis vanuit Afrika via Libië naar Europa kan wel eens heftiger worden dan die vanuit Syrië.  Daar moeten we ons nu op gaan voorbereiden!

roos_trommelen_photography_weurope_76.jpg

Muziek, afterparty en meer…

Behalve al deze serieuze onderwerpen, was er natuurlijk ook ruimte voor ontspanning, cultuur en film. Maartje & Kine kregen de zaal aan het lachen met hun komische teksten en vele instrumenten. Verder was er muziek van saxofoniste Romana en sloten Rhytmical Brain Disorder en DJ Marnix Polet de dag knallend af. De sfeer tijdens het hele WEurope Festival was super. Bedankt aan alle bezoekers, maar ook zeker aan alle sprekers en vrijwilligers die deze dag mogelijk maakten!

roos_trommelen_photography_weurope_33.jpg

En speciale dank aan alle organisaties die het WEurope Festival (mede) mogelijk hebben gemaakt: PES, S&D, PvdA, FMS, Iron Curtain Project, FNV, SIB Amsterdam, Positief Links, Artsen zonder Grenzen, Amnesty International, Young & United, ONE, JS, EP-Nuffic, VluchtelingenWerk Nederland, landelijke werkgroep Europa van de PvdA en het Nederlands Helsinki Comité. Alle foto’s zijn hier te bekijken!

Foto’s: Roos Trommelen