Ja: vóór meer veiligheid, stabiliteit en democratie

door op 8 februari 2016

Meer veiligheid, meer stabiliteit en meer democratie, dat is de inzet van het referendum over het samenwerkingsverdrag met Oekraïne. Dit verdrag is goed voor Nederland. Omdat een veilig en democratisch Oekraïne in het belang is van onze vrede. Omdat wij Poetin niet willen belonen voor zijn pogingen om dit verdrag te dwarsbomen en Oekraïne te verdelen. En omdat werknemers en bedrijven profiteren van handel zonder bureaucratische belemmeringen. Stem dus op 6 april vóór meer veiligheid, stabiliteit en democratie.

Europa en Oekraïne werken al lange tijd aan een samenwerkingsverdrag. De bevolking van Oekraïne kwam in opstand toen haar regering dit, na zware druk van Poetin, weigerde te tekenen. Daarna kozen ze alsnog voor verdere samenwerking met ons. Het schokkende resultaat was een Russische invasie op de Krim en een slepend conflict in het Oosten van het land. De Oekraïners hebben gekozen voor vrede en democratie. Wij mogen hen nu niet in de steek laten.

In het verdrag worden afspraken gemaakt over een democratischer Oekraïne, waar geen plek meer is voor corruptie en politiek gekleurde rechtspraak. Bijvoorbeeld door het opzetten van een anti-fraude en anti-corruptieautoriteit. Op die manier draagt het akkoord bij aan de veiligheid en stabiliteit aan de Europese grenzen. En het verdrag maakt het voor Nederlandse bedrijven eenvoudiger om zaken te doen in Oekraïne. Nederland is op dit moment al de op één na grootste investeerder in Oekraïne, en de verwachting is dat de export met nog eens 800 miljoen kan groeien als het verdrag wordt ondertekend.

Als initiatiefnemer van de referendumwet zijn wij er trots op dat er nu voor het eerst gebruik is gemaakt van de mogelijkheid een raadgevend referendum aan te vragen. En voor de duidelijkheid: Oekraïne wordt hiermee –net als Chili en Zuid-Afrika die ook zo’n verdrag hebben- geen lid van de Europese Unie. Dat willen we ook niet en Nederland heeft daarvoor een veto. Maar we moeten juist wel blijven samenwerken met Oekraïne. Dat is goed voor de democratie in Oekraïne, voor de Nederlandse economie en voor onze veiligheid. Daarom zijn wij voor dit samenwerkingsverdrag.

2 Responses to “Ja: vóór meer veiligheid, stabiliteit en democratie”

1. R. Harms schreef:

– Onlangs een artikel (in Trouw?)waaruit bleek dat de meerderheid van de bewoners van de Krim nog steeds blij is dat ze nu bij Rusland horen. Tweederde van de Krim bewoners heeft de Russische etniciteit en voelde zich onderdrukt door de Oekraïners.
    – In Minsk was afgesproken dat de oostelijke provincies autonomie zouden e krijgen. Kiev heeft nog steeds geen aanstalten gemaakt om daar uitvoering aan te geven.
    – Onlangs heeft de Oekrainse minister van Economische Ontwikkeling ontslag genomen omdat hij niet meer vereenzelvigd wil worden met zijn corrupte medeministers. Met die medeministers moet nu de in het Associatieverdag opgenomen bepalingen tot het bestrijden van de corruptie in Oekrine worden uitgevoerd?

2. Johan van der Velde schreef:

Iedere inmenging in de politiek van Oekraïne is ongewenst. Het land hoort niet bij Amerika en ook niet bij Europa. Tot nog toe is de EU bijna alle voormalige Oostblokstaten aan het koloniseren. Dat moet stoppen. Logisch dat Poetin zich bedreigt voelt, zouden wij ook zijn als hij zou oprukken tot onze grenzen. Wij kunnen het Oekraïense volk en onszelf maar één dienst bewijzen: Nee stemmen