Strijd tegen ISIS intensiveren, hulp aan de Syrische bevolking

door Michiel Servaes op 26 januari 2016

De PvdA-fractie heeft vandaag van gedachten gewisseld over de vraag of en hoe Nederland een extra bijdrage kan leveren om de strijd tegen de terreur van ISIS te intensiveren en een einde te maken aan de gruwelijke Syrische burgeroorlog. Dat hebben we gedaan n.a.v. het verzoek van onze bondgenoten en de oproep van de Verenigde Naties. Onze fractie ziet mogelijkheden om aan het verzoek te voldoen. Er is inmiddels sprake van een volkenrechtelijk mandaat van de VN.

Ook markeert deze week een cruciale stap in het politieke proces naar vrede in Syrië, waarbij het vertrek van Assad wat ons betreft onvermijdelijk is. Bovendien moet er steeds gekeken worden op welke manier de Syrische burgerbevolking hulp en perspectief geboden wordt. We wachten nu de artikel 100 brief met het voorstel van het Kabinet af.

One Response to “Strijd tegen ISIS intensiveren, hulp aan de Syrische bevolking”

1. J. van den Bersselaar schreef:

Beste mensen,
    Helaas heeft mijn partij gekozen voor bombarderen in Syrië.
    Bombarderen vraagt om verzet als reactie!

Voer de druk op om te overleggen met de betrokken partijen.
    Laatst zag ik een documentaire over Syrische groeperingen in Syrië, die samen optrokken en smeekten om het bombarderen te stoppen. Door de bombardementen is het voor iedereen zeer gevaarlijk en het lost volgens hen niets op. Overleg tot stand brengen tussen de rebellen en de regering en vervolgens samen IS bestrijden leek hen de manier om uiteindelijk de oorlog te doen stoppen.
    Beatrice de Graaf bepleit dit eveneens.