Europa als vredestichtende kracht

door Kirsten Meijer op 19 mei 2014

Gisteren was ik in de Rode Hoed, waar SPD-partijleider Sigmar Gabriel een grote speech hield over de nieuwe koers in Europa. Het is altijd bijzonder om te ervaren dat gedeelde idealen sterker zijn dan nationale grenzen. Met dat gevoel begin ik deze week, met nog maar een paar dagen te gaan tot de Europese verkiezingen aanstaande donderdag.

Een groot deel van zijn verhaal ging over dat wat ons als sociaaldemocraten bindt in Europa. Onze gemeenschappelijke strijd voor meer en eerlijk werk. Onze inzet om de lasten van de crisis niet af te wentelen op de schouders van burgers, maar ook de banken en speculanten mee te laten betalen, door bijvoorbeeld een belasting op financiële transacties. En onze plannen om belastingontwijking en ontduiking tegen te gaan, zodat er meer geld binnenkomt voor belangrijke zaken als onderwijs.

Het onderdeel van de speech dat mij het meest raakte ging echter over iets heel anders. Dat ging over de vredestichtende kracht van Europa. Het was indrukwekkend om Sigmar Gabriel te horen spreken over oorlog en vrede en de opkomst van nationalistische partijen in Europa. Dat die thema’s vandaag de dag nog steeds relevant zijn zien we als we kijken naar de randen van de Europese Unie: nog niet zo heel erg lang geleden de oorlog op de Balkan en momenteel de crisis in Oekraïne.

Verdraagzaamheid gaat echter verder dan nooit meer oorlog. Het gaat ook om de vraag in wat voor een samenleving je wilt leven. In zijn speech uitte Gabriel zijn zorgen over de opkomst van nationalistische partijen. Niet alleen omdat we nooit meer in een Europa willen wonen waarin volken tegen elkaar worden opgezet, maar ook omdat deze partijen geen antwoord hebben op waar het in Europa nu echt om gaat: hoe zorgen we voor meer en eerlijk werk, zodat er weer een hoopvolle toekomst is voor al die mensen die nu thuis op de bank zitten.

Als je bent voor een partij die dat antwoord wel heeft en een partij die bovendien opkomt voor verdraagzaamheid in Europa, dan weet je wat je aanstaande donderdag te doen staat: stem PvdA. Of, zeg ik tegen alle buitenlanders die in Nederland wonen: stem PS (Frankrijk), of SPD (Duitsland), of Labour (VK), PD (Italië) of één van de vele andere sociaaldemocratische partijen. Het spant erom of de sociaaldemocratische fractie straks de grootste wordt, dus laat je stem niet verloren gaan.

Door Kirsten Meijer
Internationaal secretaris PvdA